Re: Mappa till rätt enhetsnamn

On Sat, 21 Aug 2004 [23:17],
    Ivar Alm (octo@acc.umu.se) wrote:

> Fundering.
> Vad är det som avgör till vilket enhetsnamn en enhet mappas? Jag
> upptäckte problemet när jag pluggade in min nya mp3-spelare i usb'n.
> Den förra mp3-spelaren hamnade som /dev/sda1. Den nya hamnar dock på
> /dev/sdb1. Varför skiljer det?
> Ska jag behöva testa alla /dev/sdXx varje gång jag pluggar in nån ny
> maskinvara, eller kan jag på nåt sätt "tvinga" den att alla usb-enheter
> ska bli /dev/sdax så länge det inte är nån ytterligare enhet redan
> inpluggad?

Det beror på helt om du redan har en sda, och troligen vilken usb-port
du använder dig av. Intressant att den blir sdX istället för hdX.
scsi-emulering med spelaren?

Att tvinga den till sda gör du enklast genom att låta den laddas först
av alla dina scsi-interface.

Du behöver givetvis inte "testa" alla kombinationer varje gång du
pluggar i din spelare, utan har du tex. hotplug aktivt (vilket du
troligen har), så ser du samtidigt som hårdvaran hittas, vilken enhet
den får i dina loggar.

    /D.