Re: Mappa till rätt enhetsnamn

On Sun, 22 Aug 2004 [00:52],
    Samuel Blomqvist (salblt97@student.umu.se) wrote:

> Jag trodde att alla USB-prylar som använde usb-storage blev SCSI-enheter...

Mycket möjligt, hade för mig att de usb-minnen jag testat mappas som
hdX, men kan mycket väl ha fel. Min digitalkamera via usb blir hdX i
alla fall :)

> jo men det fungerar ju inte om du vill kunna byta mellan flera saker som
> du vill ska monteras på samma punkt. När man ansluter flera "storage"
> enheter efter varandra får de namnen /dev/sda sdb sdc ... osv. det har
> inte med USB-porten att göra utan mer med enhetens serienummer att göra
> och de namnges sekventiellt i den ordning de ansluts men en enhet
> behåller namnet om den tas bort och sedan ansluts igen.

Fast sedan beror det väl lite på efter vilken ordning usb-portarna
laddas, samt om han redan har scsi-devicer?

> kör du KDE så finns det också någon som har pillat med något som heter
> usb-mount och som gör så att enheten automatiskt dyker upp på
> skrivbordet. du kan läsa mer om det här:
> http://users.actrix.co.nz/michael/usbmount.html
>
> och här: http://www.xs4all.nl/~bsamwel/usb_storage_on_debian.html

Gnome 2.8 (släpps om sisådär 3v) ska också innehålla en Volume Manager
som löser USB-biten smidigt och bra. Vet rätt dåligt om den i dagsläget,
men den borde redan finnas i de 2.7-versioner som släppts, någon som
testat?

    /D. nyfiken