Re: iptables

Om jag gissar rätt så behöver du lura dc-hubben att dina klienter från
lokala nätet använder det extärna ip:t, så andra klienter får rätt ip
(ditt extärna) när de försöker tanka från dig.

något liknande detta borde fungera:

iptables -t nat -A POSTROUTING -p tcp -s 192.168.0.0/24 -d 192.168.0.12
--dport 4411 -j SNAT --to-source 81.172.x.x

(-d ska vara som det är pga att paketet har redan gått genom DNAT
regeln, alltså är destination redan det intärna ip:t)

sedan behöver du ändra ditt script så att även anrop från lokala nätet
kommer med i DNAT regeln. ta bort "-i eth0". då kan det vara bra och
lägga till "-d 81.172.x.x" så att du fortfarande kan använda andra
dc-hubbar :)

iptables -t nat -A PREROUTING -p tcp --dport 4411 -d 81.172.x.x -j DNAT
--to-destination 192.168.0.12:4411

jag är ganska trött och kan inte prova detta just nu, inte säker på att
det fungerar alls. hoppas det är till någon nytta iaf.

/Daniel Mollberg