Re: Cache eller nåt...

At 22:03 2003-09-08, Marcus Rejås wrote:
On Mon, Sep 08, 2003 at 09:34:59PM +0200, Ivar Alm wrote:

> Var konfigurerar jag det?
> Bios? hdparm?
>
> Var ser jag förresten i så fall om det är på eller inte?

hdparm är din vän i detta fall. Läs manualsidan.

hdparm -d /dev/hda  Visar om DMA är aktiverat på den första IDE-disken
hdparm -d 1 /dev/hda Slår på DMA  på den första IDE-disken

/dev/hda byter du naturligtvis ut till den disk det handlar om.

Testade. Fick följande resultat:

 setting using_dma to 1 (on)
 HDIO_SET_DMA failed: Operation not permitted
 using_dma    =  0 (off)

Kan inte hitta nåt i bios som hjälper mig att se om DMA ska vara avstängt för IDE, och jag har inte vid en snabbare koll hittat nån kernelparameter som jag kan sätta och kompilera om kärnan med.
Nån som har nån idé?

//I
Ivar Alm             ! Where does Microsoft want to drag you today? !
Umeå, Sweden         ! Do you really want to go there?              !
http://www.octofingers.com