Re: Cache eller nåt...

Ivar Alm wrote:

> Testade. Fick följande resultat:
>
>   setting using_dma to 1 (on)
>   HDIO_SET_DMA failed: Operation not permitted
>   using_dma    =  0 (off)
>
> Kan inte hitta nåt i bios som hjälper mig att se om DMA ska vara avstängt
> för IDE, och jag har inte vid en snabbare koll hittat nån kernelparameter
> som jag kan sätta och kompilera om kärnan med.
> Nån som har nån idé?

Du behöver stöd för ditt "chipset" i kärnan, t ex Intel PIIX, VIA nånting
eller något annat, beroende på vad du har för moderkort. Kolla vad som
finns på ditt moderkort med lspci så ska du få upp bl a "Host bridge:"
nånting.
Finns under "IDE, ATA and ATAPI Block devices" i kernelkonfigurationen.

Du kör alltså med en egenkompilerad kärna? (Debians standard kärnor har
dessa kompilerade som moduler om jag minns rätt, isåfall ska det vara bara
att ladda modulen.)

Tomas