Cache eller nåt...

Upptäckte precis nu ett underligt fenomen. Jag har precis installerat samba för att kunna låta min windowsmaskin komma åt lite diskutrymme på debianmaskinen. Nu när jag kopierade över ett par stora filer (~800MB) till linuxmaskinen uppträdde en underlig effekt. Först upptäckte jag att Win uppskattade tiden till ca 3 minuter. Efter en stund ökar den tiden stadigt till ca 600 minuter. Därefter sjönk det igen till ca 2 minuter. Jag kontrollerade med Bandwidth Monitor hur överföringen såg ut. Det låg kring 5MB/s, men sjönk efter en stund först till ca 900kb/s, och därefter ner till 0. Ett 20-tal sekunder senare ökade det till ca 5MB/s. Samtidigt ser jag på linuxmaskinen att när överföringshastigheten är som högst lyser inte hårddisklampan. Den ser inte ut att skriva den data den får. När överföringshastigheten sjunker så börjar hd-lampan lysa, och gör det konstant. När den slocknar ökar överföringshastigheten igen.

Verkar om om linuxmaskinen buffrar allt som kommer till den, upp till en gräns på kanske 200MB eller nåt sånt. Först därefter skriver den till disk. Problemet är att när den väl börjar skriva så går hela maskinen väldigt trögt. Den verkar inte hinna med någon nätverkskommunikation alls.

Vad beror detta på? Kan jag påverka det så att den skriver lite mer konstant? (buffrar mindre eller nåt)

//Ivar
Ivar Alm             ! Where does Microsoft want to drag you today? !
Umeå, Sweden         ! Do you really want to go there?              !
http://www.octofingers.com