Re: Problem med nätverksstöd i nykompilerad 2 .4.18

Peter Carlsson wrote:
Hej!

Hej!

Gav mig häromdagen på att kompilera en ny kärna (2.4.18) och stötte på
patrull. Jag lyckas inte få den att konfigurera upp mitt nätverkskort
till eth0. Nedan finns en del av uppstarten när jag körde med den gamla
[...]
tulip.c:v0.91g-ppc 7/16/99 becker@cesdis.gsfc.nasa.gov
eth0: Digital DS21143 Tulip rev 65 at 0x2000, 00:08:C7:93:90:DF, IRQ 11.
[...]
I den nya kärnan var jag osäker på vilket stöd jag skulle inkludera så
jag valde ett antal olika som skulle laddas som moduler. Bl.a. tulip,
depca, rhine m.fl. Är det risk för kollision om man blandar flera moduler?

Nej, det bör inte kunna orsaka nån kollision av något slag. Din fråga var ganska lång :) men det verkar som har problem med att nätet inte funkar helt enkelt, right? Det kan bero på att du nu med den nya kärnan antagligen måste berätta för systemet att den ska ladda drivern(=modulen) för ditt nätverkskort, något som inte behövdes med installationskerneln, då den var inkompilerad där.

Boota med den nya kärnan, testa kör "modconf", gå ner till kernel/drivers/net och välj din modul (tulip) där. Om allt går väl så kommer den att laddas automatiskt i fortsättningen - boota om och testa.

//conny