Re: GeForce 4 under Debian

Tack för svaret!

> Men för att säga det kort; att som nybörjare köra sid är, minst sagt,
> vågat. Räkna med problem. Å andra sidan så får du verkligen grotta ned
> dig i Debians och Linux egenheter ;)

Tja, jag tänkte, vad 17, det är väl lika bra att köra hardcore från början, så
kanske jag lär mig nåt på vägen... ;)

> Denna fråga dök upp på debian-devel så sent som förra veckan [1]. Men
> några frågor först.
>
> 1. Kör du en egenkompilerad kärna, eller använder du en från Debian?
> 2. Använder debianpaketen nvidia-kernel-src och nvidia-glx-src

1. Jag kör en förkompilerad kärna. 2.4.20-1-686 för att vara exakt.
2. Japp.

> Det finns några vägar att gå:
>
> 1. Installera kernel-headers för den kärna du kör och debianpaketen för
> nvidia. Gör sedan som det står här: [2]
>
> 2. Bygg en egen kärna, och kompilera sedan nvidia-modulerna till denna.
> Utmärkt tillfälle att bekanta sig med make-kpkg (paket: kernel-package)

Jag gjorde exakt vad du föreslog i (1) ovan. Men när jag, efter att ha
installerat alltihop, kör modprobe, hittar den fortfarande inte den NVdriver
som åsyftas på nVidia-tutorialen (konstig böjning) du gav mig. Den finns inte
i systemet öht.

Inte heller funkar modprobe nvidia eller nåt liknande. Nån aning om vad som
kan ha gått snett?

mvh
/Love Hansson