Re: GeForce 4 under Debian

On Thu, Apr 10, 2003 at 19:34 CEST,
	 Love Hansson <love.hansson@faltbiologerna.se> wrote:
> Jag är helt ny på Debian och Linux över huvud taget, så det finns rätt
> mycket jag inte vet och fattar. Ifall det här är fel lista för
> newbie-frågor så får ni gärna tala om vart jag ska vända mig istället.

Hejsan,

det är fritt fram att ställa newbie-frågor (uppfattar jag det som iaf).
Svaren du kan räkna med att få beror lite på personen som svarar och hur
väl formulerad frågan du ställde är ...

Men för att säga det kort; att som nybörjare köra sid är, minst sagt,
vågat. Räkna med problem. Å andra sidan så får du verkligen grotta ned
dig i Debians och Linux egenheter ;)

> Hur som helst så vill inte nVidias drivrutinsinstallerare köra under
> Debian (kör unstable). Efter en del meckande lyckas jag ta reda på att
> det *förmodligen* beror på att min version av gcc är för ny, dvs. inte
> samma som kompilerade min kärna. Lyckades ta reda på att den ville att
> den skulle va 2.95.4 men att jag har 3.2.3. Jag verkar ha 2.95
> installerad, eller åtminstone antyder apt-get det, men systemet ser
> uppenbarligen bara 3.2.3.  Nån som vet vad göra?

Denna fråga dök upp på debian-devel så sent som förra veckan [1]. Men
några frågor först.

1. Kör du en egenkompilerad kärna, eller använder du en från Debian?
2. Använder debianpaketen nvidia-kernel-src och nvidia-glx-src

Det är rekommenderat att använda debianpaketen för nvidia-chipen, om du
ska använda den drivrutinen.

Det finns några vägar att gå:

1. Installera kernel-headers för den kärna du kör och debianpaketen för
nvidia. Gör sedan som det står här: [2]

2. Bygg en egen kärna, och kompilera sedan nvidia-modulerna till denna.
Utmärkt tillfälle att bekanta sig med make-kpkg (paket: kernel-package)

[1] http://lists.debian.org/debian-devel/2003/debian-devel-200304/msg00126.html
[2] http://www.togaware.com/linux/survivor/nVidia_Video.html

mvh
| Johan Björklund <the@whero.net> http://whero.net/         |
|  PGP = 813B 014F C0FA B56C FA70  31DC 1C11 3A20 B02B C881 |