Re: Emacs-fråga

> Samma emacs, flera "frames":  C-x 5 2
>
> Byta meelan fönster i samma frame: C-x o

Jomen detta blir ju som bäst att rotera mellan buffrar. Gällande två buffrar öppna samtidigt i samma frame så går det bort eftersom man oftast ha en fil i fullskärmsläge. Än en gång, så söker jag något som motsvarar tabbar i galeon, mellan vilka man kan navigera med alt+siffra.

Det går som någon påpekade att lösa med flera instanser av emacs och något typ av tabsystem i fönsterhanteraren, tror det finns något sånt i fluxbox men det känns som det ska gå att lösa på ett bättre sätt i emacs. Om man kunde bädda in emacs buffer i ett annat skal så skulle man kunna lösa detta rätt enkelt själv.

Den som vill veta vad jag söker kan ta en titt på editorn Moleskine (http://www.micampe.it/moleskine.html). Den fungerar faktiskt riktigt bra men av olika anledningar skulle jag hellre använda emacs.

> Dessutom finns det något som heter sppedbar som tillåter dig att hoppa
> direkt mellan alla filer i ditt projekt.  Till och med direkt till en
> given funktion eller metod:  M-x speedbar

Jo speedbar känner jag till. Men den kräver ju att man använder musen eller byter fönster för att växla mellan filer. Och det är ju detta omständiga jag vill komma ifrån.

> Plus en uppsjö andra alternativ...

Det är något av dessa alternativ jag letat men inte hittat...

/Daniel