Re: Emacs-fråga

Daniel Sundberg <dss@home.se> writes:

> Hej!
>
> Detta har kanske inte så mycket med debian att göra men jag frågar i alla fall:
>
> Är det möjligt att i emacs kunna hoppa mellan olika buffrar med hjälp av
> alt+siffra ungefär som man hoppar mellan tabbar i galeon eller mellan tabbar
> i xchat? Jag har letat i flera timmar på nätet efter något liknande men det
> närmaste jag kommer är funktioner för att bläddra mellan buffrar ungefär som
> ctrl+tab funkar i MDI-applikationer för win32.

Emacs klarar *allt* själv använder jag C-x C-b sen C-x o för att byta buffer
och markera den jag vill hoppa till eller helt enkelt C-x b <enter> för att
hoppa tillbaka till föregående buffer. Ifall du verkligen vill binda M-1, M-2
osv till byta buffers så kan man fixa det med lite enkel lisp, se närmare här
http://www.emacswiki.org/cgi-bin/wiki.pl?CategoryKeys

Browsa även hela emacswiki siten, den är kanonbra.

Johbe

--
 Michelle: You expect me to live in a tiny little hole?
 Fry: It'd be deeper, but I'm standing on a gopher.