Re: CD-brännare - Vi måste göra något åt det här!

Fredrik Persson wrote:

> Vad är en produktionsburk? Jag har två debianmaskiner på mitt skrivbord här
> hemma, bägge med IDE-brännare.

Med produktionsburk avser jag en maskin som används i vinstdrivande
verksamhet.  Dina (gissningsvis privata?) burkar hemma hos dig skulle
jag troligen inte klassa som sådana, men däremot Martins (annat brev)
jobbs loghost -maskin.

> Jag tror att det är nästan tre år sedan jag såg en SCSI-brännare.

Jag har en under skrivbordet, du kan få komma och beskåda rariteten om
du vill;-)

> Jag gick precis in på dustin.se och kollade CD-brännare. Av 24 modeller är 4
> SCSI, resten IDE. Den billigaste SCSI-brännaren kostar 1995:-, den billigaste
> IDE-modellen kostar 525:-.

Jag tror mig inte påstått att scsiutbudet skulle vara varken i majoritet
eller billigare.

[...]

> Som generell princip är det där absolut sant, men titta på fallet vi har för
> handen; det rör sig om att detektera att CD-enheten är en brännare, och i

Sant, jag avsåg mer generellt sett.

> Hm... jag vill gärna har referenser om du har, för det där vill jag läsa mer
> om.

Borde varit på någon debianlista, under ett halvår sedan tror jag.  Har
inga referenser tyvär, men om jag inte inbillat mig borde det finnas
sökbara spår...

Vänliga hälsningar,
	Emil