Re: CD-brännare - Vi måste göra något åt det här!

> Hur många produktionsburkar kör du med ide-brännare?

Vad är en produktionsburk? Jag har två debianmaskiner på mitt skrivbord här
hemma, bägge med IDE-brännare.

Jag tror att det är nästan tre år sedan jag såg en SCSI-brännare.

Jag gick precis in på dustin.se och kollade CD-brännare. Av 24 modeller är 4
SCSI, resten IDE. Den billigaste SCSI-brännaren kostar 1995:-, den billigaste
IDE-modellen kostar 525:-.

Om man går in på t.ex. Elgiganten så tror jag inte man hittar någon
SCSI-brännare öht.

Vidhåller därmed att tills någon bevisar motsatsen, så påstår jag att det går
rätt många IDE-brännare för varje SCSI-brännare här i världen.

> Jag håller dock med om att det fungerar enklare (vilket inte
> nödvändigtvis betyder bättre) i andra distar, men ju enklare man gör
> saker ju mindre kontroll brukar har man ha.  Något som inte riktigt
> tilltalar mig, i synnerhet inte för "viktiga" maskiner (med tjänster som
> andra använder).

Som generell princip är det där absolut sant, men titta på fallet vi har för
handen; det rör sig om att detektera att CD-enheten är en brännare, och i så
fall ställa om en symlänk under /dev, samt ändra en rad i /etc/fstab. Och
detta är precis vad man kommer att göra för hand när man inser att man vill
bränna en CD under Debian för första gången.

Den kontroll man eventuellt förlorar står sig tämligen slätt i förhållande
till den enkelhet man vinner.

Dessutom är ju CD-brännare något som typiskt sitter i en personlig dator. Har
du CD-brännare i serverrummet?

> Det har varit folk (på andra listor) som antytt problem på grund av
> scsi-emuleringen, så det är inte uppenbart att alla vill köra på det
> viset.

Hm... jag vill gärna har referenser om du har, för det där vill jag läsa mer
om.

>   Dessutom ryktas det att det finns projekt som skall kunna använda
> ide-brännare utan ide-scsi -modulen, vem skall bestämma vilket sätt man
> skall göra?

En annan person på listan har postat info om det projektet, om det nu är
detsamma. Initierat av ingen mindre än en viss Herr Torvalds, tydligen.

Den som ska bestämma hur det ska göras är väl samma människor som avgör vad
som ska vara defaultinställningar i dagens Debian. Jag antar att det ligger
mycket pladder på mailinglistor bakom varje viktigt beslut. Vi sällar oss
härmed till den mängden! :)

> En (nästan rellaterad) ganska intressant fråga; Hur mycket kompetens
> kan/skall man kräva/förvänta sig av en genomsnittlig
> {LFS,debian,mandrake}användare?  En unixanvändare?  En "annan"
> användare?

Den frågan har nog inget enkelt svar, om den har ett svar alls...

/Fredrik Persson