Re: Flera xservers?

> Hej!
> Jag försöker starta flera xservers i stället för att använda Nvida twinview.
> Jag har läst flera inlägg som hävdar att det är bättre att använda 2
> xservers framför Nvida twinview tyvärr får jag det inte att fungera.
> När jag startar 2:a xservern så slocknar min monitor och när jag byter
> tillbaka (Ctrl-Alt-F7) så slocknar TV'n.
> Är det någon option som jag missat eller går det inte att köra 2
> xservers med ett grafikkort??  Hur pass mycket "tyngre" är det att köra
> 2 xservers? Jag är inte säker på att jag har cpu-kraft och minne för att
> [...]

1 Vet inte varför din monitor slocknar när du startar den andra xservern

2 Det går alldeles utmärkt att köra flera X-servrar på ett grafikkort.
  Hade inga problem med den extra xservern vare sig med prestanda eller
  annat.
  Jag gjorde detta script för att kunna köra spel i "fullscreen"-läge
  och fortfarande ha kvar desktopen (jag gjorde detta för xfree v3).

  #!/bin/sh
  case name=`basename $0` in
  heroes3)
      sz=800
      bpp=16
      cmd="/usr/local/games/Heroes3/heroes3"
      ;;
  kohan)
      sz=1024
      bpp=32
      cmd="/usr/local/games/kohan/kohan"
      ;;
  civctp)
      sz=1600
      bpp=32
      cmd="/usr/local/games/CivCTP/civctp"
      ;;
  esac
  chxf $sz
  X :1 -bpp $bpp vt10 &> ~/x1.log  &
  pid=$!
  sleep 3  # wait for x-server to come up
  chxf 1600
  export DISPLAY=:1
  xmodmap /usr/local/lib/xmodmap.games
  $cmd
  kill $!

  Fixa lämplig xmodmap och några XF86Config filer för olika
  upplösningar. chxf är ett suid'at perlscript för att byta
  XF86Config-fil.

  $ cat `which chxf`
  #!/usr/bin/perl -w

  $ENV{"PATH"} = "/bin";
  exec("/bin/ln", "-sf", "XF86Config.$ARGV[0]", "/etc/X11/XF86Config");

  Glöm heller inte att köra:

  $ xauth add `hostname -s`/unix:1 `mcookie`

  Sedan är det bara att skriva heroes3 och den startar upp på vt10.

3 Om du har två skärmar men bara ett tangenbord/mus och inte vill/kan
  använda xinerama el. liknande så är det kanske möjligt att få synergy
  att sköta växlingen mellan skärmarna. Synergy fungerar alldeles
  utmärkt när man ska hoppa mellan olika datorer, för musen förbi
  skärmkanten och mus/tangentbord kommer till nästa dator med skärm.

  $ apt-cache  show synergy | sed -ne '/^Desc/,$p'
   Synergy lets you easily share a single mouse and keyboard between
   multiple computers with different operating systems, each with its
   own display, without special hardware.  It's intended for users
   with multiple computers on their desk since each system uses its
   own display.

Hälsningar,
/Karl

Karl Hammar                    Aspö Data           karl@kalle.csb.ki.se
Lilla Aspö 2340                                                 Nätverk
S-742 94 Östhammar            0173 140 57            Datorer/Utrustning
Sweden                       070 511 97 84        Linux/Unix konsulting