Re: Apache ssl på port 80 [was: Lite frågor igen]

> Jag vill inte ha https. Bara port 80. Är det inte möjligt
> kanske?

Installera då apache istället för apache-ssl, så slipper du
böka med ssl helt. Få det och funka och ta sedan tag i
mod_ssl.

> Jag har då aldrig sett en Debian-maskin svara med
> Ben-SSL.

Kanske därför att apache + mod_ssl funkar fint? ;)

Allvarligt, det du behöver göra för att gå igång mod_ssl är
inte så mycket.
Mina steg i pseudokod.
1) Installera libapache-mod-ssl
2) Skapa certifikat med 'mod-ssl-makecert'
3) Lägg till  'Listen 443' under 'Listen 80' i httpd.conf
4) Skapa en virituell server som lyssnar på 443.
saxat från httpd.conf
<VirtualHost _default_:443>
        DocumentRoot /var/www-ssl
        SSLEngine on
        SSLCertificateFile /etc/apache/ssl.crt/server.crt
        SSLCertificateKeyFile /etc/apache/ssl.key/server.key
        SSLVerifyClient none
        ServerAdmin webmaster@<host>
        UserDir public_html_ssl
</VirtualHost>

Har säkert glömt någon. Men jag har för mig att det inte
var så mycket mer att göra. Läs dokumentationer och testa
så brukar det lösa sig.

/Michael