Apache ssl på port 80 [was: Lite frågor igen]

On Sun, 12 Jan 2003 Thomas@starka.st wrote:

> 2.  Någon som lyckats få Apache-ssl att svara på port 80?
>     Jag har då inte lyckats. Dvs jag vill ha det som t.ex
>     tv3.se och dom flesta Phfelia-sörvrarna har.

Jag kommer sent in i diskussionen, men vad menar du egentligen
att du vill göra? Vill du ha en krypterad anslutning på adressen
https://www.example.com/ så ska du ju använda port 443 eftersom
det är standard för https-protokollet. Då syns ju inte portnumret
i adressen eftersom 443 är standardport för https. Om du vill ha
https på port 80 kommer alltså dina besökare få skriva
https://www.example.com:80/ för att ansluta till den porten.

> Hur går jag tillväga för att få Apache-ssl att svara på port 80?

Jag rekommenderar mod_ssl varmt. installera paketen libapache-mod-ssl
samt libapache-mod-ssl-doc (har kanske något beroende) läs sedan i
filen /usr/share/doc/libapache-mod-ssl-doc/README.Debian.gz och
följ instruktionerna där. Jag har för mig att debian-paketet
innehåller en uppsättning nycklar från början så att man inte behöver
skapa nya nycklar om man bara vill testa om det funkar.

Det kan var lite meckigt med nycklar och så (cn måste vara datornamnet
bla) men är man nogrann så klarar man det på egen hand.

--
Fredrik Jonson
pt97fjo@student.bth.se