Re: Hurra nu fungerar SEB's internettjänst bra under Linux

On Thu, Mar 07, 2002 at 04:52:57PM +0100, Thomas Lundqvist wrote:
> jag). Jag uppskattar faktiskt enkelheten i inloggning (den dåliga
> säkerheten skulle nog andra kalla den) hos både Skandiabanken och
> Etrade. Endast ett lösenord krävs men det skickas hyfsat
> krypterat (hoppas jag).

*ryyys!* jag skulle aldrig vilja ha en lösning där hela ens ekonomi
kan slås i spillror med hjälp av ett enda lösenord(1).. men jag är väl
arbetsskadad :) Finns alldeles förmånga tekniker för att läsa av
tangentbord... t.ex. www.keyghost.com, funkar med alla operativsystem.
Dock, krypteringen är säkert alldeles utmärkt.

Jag gillar FSB's lösning med "fysisk" säkerhet; man slår in ett nummer på
en liten dosa, får ett svar tillbaka, som man loggar in med. Dvs man måste
"ha" någonting, istället för att bara "veta". Sedan finns det också
en read-only inloggning, där man kan logga in med kod och kolla sitt
saldo, men inte göra överföringar.

> Hur fungerar andra banker på linux tro?

som jag nämnt i ett tidigare inlägg, FSB funkar bra med Opera,
om man ställer in den på att identifiera sig som IE.

Även NS4 fungerade på den tiden jag använde den.

> /Thomas

/Stefan

(1) Autenticering/inloggning bör ske med minst två av tre faktorer;
    "något du vet" (lösenord), "något du har" (kontokort),
    "något du är" (fingeravtryck, ögon-scanning)