Re: Hurra nu fungerar SEB's internettjänst bra under Linux

On Tue, 5 Mar 2002, Karolina Lindqvist wrote:

> Jag har haft problem med SEB (SE-Bankens) internettjänst. Det verkar som om
> den är jättekinkig med web-browsers. Det enda som jag har fått tjänsten att
> fungera med tills nu är netscape. Annars använder jag konqueror eller opera.
> Men SEBs internettjänst gillar inte någon av dem. Har provat andra saker, som
> mozilla, men det har inte fungerat heller.

Jag använder både Skandiabanken och etrade från debian (hemma)
och solaris (på jobbet). Fungerar faktiskt men det är inte helt
självklart. Bäst fungerar etrade (www.etrade.se) som går att köra
med Mozilla. De verkar faktiskt avsiktligt ha designat både för
IE och Mozilla (fast det avslöjar de inte...) och det fungerar
snyggt och smidigt med Mozilla. Skandiabanken går endast att köra
i Netscape.  Fonterna/layouten brister och sidorna är klumpigt
gjorda med långa nedladdningstider och långa rendreringstider för
Netscape (Netscape är inte bra på vissa sorters tabeller tror
jag). Jag uppskattar faktiskt enkelheten i inloggning (den dåliga
säkerheten skulle nog andra kalla den) hos både Skandiabanken och
Etrade. Endast ett lösenord krävs men det skickas hyfsat
krypterat (hoppas jag).

Jag använde förr Nordbanken men de gjorde om sina sidor så att
ingen *nix-bläddrare klarade av dem (provade Netscape, Mozilla,
konqueror). Deras webtjänst tyckte jag annars var mer lättanvänd
än Skandiabankens (fast dyrare).

Hur fungerar andra banker på linux tro?

/Thomas