Re: Att läsa mätdata på serieport....

> Enligt beskrivningen: RTS skall sättas till logisk 0 (+12 V.)
> Under windows får jag upp resultaten snyggt och prydligt i ett vanligt
> terminalprogram.

RTS/CTS används för flödeskontroll
(sätts med stty -F /dev/ttyS1 crtscts), när (om) inbufferten blir full
sänks RTS för att tala om för DCE'n (tänk modem) att den ska vänta med
att sända data. I ditt fall, blir det då inte så att din apparat får
strömavbrott då?
DTR används för att tala om för DCE'n att DTE'n (tänk dator) finns
och är aktiv. Motsvarande för DSR fast att DCE'n finns.

> 12.3 02.8 -04.7 45.3
> 12.3 02.8 -04.7 45.3
>
> Så om jag bara kommer åt mina data på serieporten och inte får knastecken
> (vilket jag hittills endast lyckats få..) så funkar read line < /dev/ttySn.

Har du satt rätt baudrate (sätts med t.ex. stty -F /dev/ttyS1 115200)
på porten ?
Har du provat med t.ex. cu -l /dev/ttyS1 -s 115200 (cu finns i uucp-
paketet). (115200, ja eller den hastighet kortet nu använder.)
Dessutom bör du göra typ:

 cat /dev/ttyS1 |
 while read line
 do
 done

annars öppnar och stänger du porten hela tiden, om du inte bara vill
göra cat /dev/ttyS1 > fil

Hälsningar,
/Karl

Karl Hammar                    Aspö Data           karl@kalle.csb.ki.se
Lilla Aspö 2340               0173 140 57                       Nätverk
S-742 94 Östhammar            018 260 900            Datorer/Utrustning
Sweden                       010 270 26 67        Linux/Unix konsulting