Re: Att läsa mätdata på serieport....

Det är nog bättre att plocka spänningen från DTR istf. RTS, eller
om du (Kaddik) tar den från båda två över dioder. Man kan även
ta ström från TD via dioder, men om du aldrig sänder till enheten
blir det bara en negativ spänning där och det kanske du inte har nytta
av.

För att DTR ska vara hög sätts -clocal i stty, glöm då inte att
kortsluta DTR med DSR på ditt kort annars uppfattar seriedrivrutinen att
det inte finns någonting anslutet och du får inga indata då.

> Jag har för mig att RTS sätts automatiskt när du öppnar serieporten för
> läsning. Om inte kan du nog få den att göra det med stty(1). Kruxet sen är
> att läsa tillräkligt lite. Du borde kunna använda nåt liknande detta:
>
> #!/bin/sh
> read line < /dev/ttyS1
>
> Men det kräver förstås att du får radslut från ditt externa kort. Annars
> kommer read att hänga i väntan på radslut eller EOF. Om du inte får
> radslut och inte kan fixa så ditt externa kort ger det på ett enkelt sätt
> får du skriva en liten C-snutt (eller liknande) som läser rätt mängd data
> [...]

Hälsningar,
/Karl

Karl Hammar                    Aspö Data           karl@kalle.csb.ki.se
Lilla Aspö 2340               0173 140 57                       Nätverk
S-742 94 Östhammar            018 260 900            Datorer/Utrustning
Sweden                       010 270 26 67        Linux/Unix konsulting