Re: xdm-config

> Jopp... Debian är har som defaultinställning att inte låta X-servern lyssna på TCP/IP öht. Kör 'ps ax|grep X' för att kolla om det står 'nolisten' el.likn. någonstans. Sen, beroende på vilken display manager du kör (xdm, kdm) så får du ändra det där.  För xdm så tror jag att du ska ner och rota i /etc/X11/xdm/Xservers. Plocka bort "-nolisten" på sista raden.
>
> Den raden är f.ö. något som jag tror skickas till "startx"-kommandot vid något tillfälle.
>
> /Fredrik Persson

Enklast är nog att köra "ssh -X burk2" från burk1.

Ang. "-nolisten tcp", för att hitta vilka filer det gäller:

  $ cd /etc/X11/
  $ find . -type f | xargs grep nolisten
  ./xinit/xserverrc:exec /usr/bin/X11/X -dpi 100 -nolisten tcp
  ./xdm/Xservers::0 local /usr/X11R6/bin/X vt7 -dpi 100 -nolisten tcp

Hmm, man kan starta X med:

  1, X
  2, xinit
  3, startx
  4, xdm eller likn.

X       startar bara upp X, men ger dig inga xklienter (t.ex. xterm).
xinit   startar upp X och ger dig xterm (om du inte ber den om annat).
startx  är ett shell-script som sätter/tar bort xauth-kaka för $DISPLAY
        och startar xinit med div. argument för att få en
        förhoppningsvis trevlig miljö
xdm mm  startar X enl. raden i Xservers och gör sig själv till klient
        så att man kan använda detta till att logga in, xdm sätter
        också xauth-kaka
        xdm är egentligen en inloggningsklient för X så att man kan
        logga in på "xdm-maskinen" och köra på den "fullt ut", från
        samma eller andra maskiner

Så:
    xhost/xauth -nolisten?
X      xhost      nej
xinit  xhost      nej
startx xauth      ja via xinit/xserverrc
xdm    xauth      ja via xdm/Xservers

Så om vill köra en xklient på burk2 till en Xserver på burk1 så har man
alternativen:

1, starta X på något sätt
   starta någon xterm på :0 på något sätt
   ssh -X burk2
   xterm
2, starta X med startx/xdm ("-nolisten tcp" borttaget)
   xhost + alt. xhost burk2 alt.
     xauth extract - $DISPLAY | ssh burk2 xauth merge -
   ssh burk2
   DISPLAY=burk1 xterm
3, starta X med xinit
   xhost + alt. xhost burk2
   ssh burk2
   DISPLAY=burk1 xterm
4, fixa xdm på burk2 så att den svarar på xdmcp-anrop från nätet:
   tag eller kommentera (med !) bort denna rad i /etc/X11/xdm/xdm-config
   DisplayManager.requestPort:   0

   se till att denna rad finns i /etc/X11/xdm/Xaccess:
   *					#any host can get a login window

   starta xdm på burk2
   kör "X -broadcast" på burk1
   logga in på burk1 som om du satt på burk2

Hälsningar,
/Karl

Karl Hammar                    Aspö Data           karl@kalle.csb.ki.se
Lilla Aspö 2340               0173 140 57                       Nätverk
S-742 94 Östhammar            018 260 900            Datorer/Utrustning
Sweden                       010 270 26 67        Linux/Unix konsulting