Re: Nån utvecklare här... Designfels-exempel

Peter Karlsson wrote:
> Daniel Mose:

> Det är dumt att jobba på textfilerna eftersom det finns flera versioner
> av dem (en för varje arkitektur). Källfilerna finns bara i en
> uppsättning, så du bör definitivt översätta de om du vill ha något som
> faktiskt folk kan använda.

Så här är det:

Installationsmanualen för x86 är 270 kb text. Jag kommer ihåg
att jag en gång i tiden laddade ner en textversion av 1:a boken
i Liftarens guide till galaxen-serien. Den var ungefär lika stor.

Kan inte direkt påstå att jag är någon van översättare så det
tar tid att formulera om så att svenskan känns naturlig.

Jag har skummat mig igenom 2/3 än så länge, och provat på att
översätta lite i början.
Innan jag översätter mer behöver jag veta hur mycket jobb som
jag gör "i onödan". Dvs, Vilka delar av manualen som kommer att
överleva när man i sinom tid släpper Debian-installer.
Jag har således börjat prenumerera på debian-boot.

Jag har som mål att endast översätta de delar av
manualen som är direkt till nytta för linux-nykomlingar.

De delar som är för såna som jag själv, lämnar jag därhän.
( låter engelska översättningen stå kvar orörd.)

Möjligen kan jag tycka att det är bra att ha översättnings-
kommentarer före huvud-dokumentets början där jag redovisar
detta brevs resonemang tillsammans med fotnots-stjärnor där
engelska kapitel tar vid. Visst är detta en ganska klumpig
workaround, men jag tror mer på tillfälliga lösningar än att
sitta ( eller ligga som jag är bäst på ) och vänta på Godeau"

Jag tror föresten att de flesta  (t o m fler än 19/20 av alla
linux-nykomlingar kör på i386-arkitekturen när de installerar
själva första gången. Jag kommer själv bara att vilja sprida
just i386, eftersom jag vill ha bra koll på det som jag ger
vidare.

Jag inbillar mig oxå att de flesta som installerar på andra
arkitekturer, utom möjligen ppc (fast faktiskt oxå där numera)
är vana vid både att hantera engelska manualer, och att
installera och köra Unix-varianter.

Eftersom jag översätter stycke för stycke, och lämnar kvar
engelskan i grund-dokumentet kommer det att vara ganska lätt
för en svensk Debianöversättare att korrekturläsa över-
sättningen, om han eller hon vill fortsätta, eller omvandla
till wml ( om det nu låter sig göras vill säga? ).

Det finns också en fysisk anledning till att jag inte fixar
detta med debian source just nu och det är att jag fort-
farande kör Redhat på en burk som har begränsat utrymme för
nya installationer.

Jag har alltså inte plats på denna burken till debians cvs.
Jag planerar att om ett par tre veckor installera debian
på en annan burk med mer utrymme, som jag ännu dock inte
förfogar över.

Vänligen.
/Daniel