Re: Tangentbordskonstigheter

On Mon, 2002-06-10 at 00:26, Mikael Hedin wrote:

> Jag får
>
> §1234567890+´
> ½!"#¤%&/()=?`
> ¶¡@£$½¥{[]}\±
> ¾¹²³¼¢x÷«»°¿¬
>
> (sista raden är shift-altgr, x-et är för 5/8 tecknet som emacs inte
kunde)

> Verkar som du kör i X?
>
> Vad har du i /etx/X11/XF86Config-4?  Min ser ut som följer för
> [...]
"en_US(pc105)+se(nodeadkeys)+ctrl(nocaps)+inet(logicordless)"
> [...]
>
> För att få alla svenska tecken borde det räcka med
>
>         Option  "XkbSymbols"    "en_US(pc105)+se(nodeadkeys)"
>
> Hade tidigare följande som också fungerade, dock utan
> 'gummitangenter':
>
> Section "InputDevice"
>       Identifier      "Generic Keyboard"
>       Driver          "keyboard"
>       Option          "CoreKeyboard"
>       Option          "XkbRules"      "xfree86"
>       Option          "XkbModel"      "pc105"
>       Option          "XkbLayout"     "se"
>       Option          "XkbVariant"    "nodeadkeys"
>       Option          "XkbOptions"    "ctrl:nocaps"

Tack för svaret.
Ja jag kör X, i textläge är det en liten skillnad för att då får jag
faktiskt motsatserna till { og [ med AltGr, allt annat är precis samma
som i X.
I min XF86Config-4 ser det ut så här:
---
[...]
Jag ändrade nu till nästan samma som du har och det fungerar nu
klockrent i X, enda felet i textläge verkar vara att jag inte får ½ men
hur ofta använder man det?

Hip,
Helgi Örn

--