Re: Fördel av förkompilerad kärna?

On Mon, 26 Nov 2001, Jonas Steverud wrote:

> Orsaken till att jag kompilerade en egen var att jag villa köra den
> senaste då det begav sig men framförallt eftersom den förkompilerade
> som jag då körde (2.0.35?) gjorde en massa som jag inte behövde
> (t.ex. letade efter SCSI). Det jag är ute efter är hur mycket extra
> flufffluff som kommer med - jag har en gammal dator utan SCSI, USB
> eller liknande (1 parallellport, 1 serieport, 1 cd-rom, 1
> ethernetkort, inget mer). Moduler kan man ju strunta i att ladda in
> men hur är det med de "hårda" delarna?

Jag kör själv numera med förkompilerad kärna (2.4.12-k6).
Fördelen är att man kan uppgradera på ett par sekunder. Efter
installation är det bara att boota om så kör man den nya kärnan
(jag använder grub).

Nackdelar:
 - Mer skräpmeddelande vid uppstart, många devices som inte hittas.
   Spelar inte jättestor roll tycker jag.

 - Problem när moduler inte finns färdigkompilerade för den
   kärnan man har. Man tvingas till slut kanske ändå att ladda
   hela källkoden, kompilera extra moduler. Detta innebär att det
   inte blir så lätt att uppgradera i alla fall.
   T ex, så finns inte alsa-modulerna i binärform till alla
   versioner av kärnan. Jag kör gforce med nvidia-moduler som
   måste länkas om vid varje uppgradering (görs inte
   automatiskt).

Idealt skulle en uppgradering av kärnan med alla extra moduler
ske automatiskt. Extra moduler borde inte behöva hela
källkoden. T ex så har lyckats bygga ihop nvidia-modulerna med
bara kernel-headers paketet. Det borde kunna räcka i flera
fall...

/Thomas