Fördel av förkompilerad kärna?

Tittut.

Jag har för tillfället en egenkompilerad 2.2.10-kärna men har mina
funderingar på att byta till en förkompilerad 2.4.x. Min fråga nu är
hur "effektiva" är de förkompilerade kärnorna? (Främsta orsaken till
bytet är att en del paket [ALSA] kräver senare kärnor - inte för att
det spelar så stor roll eftersom jag inte spelar något ljud på min
dator eftersom jag inte har några högtalare till den - men nu har idén
baxat in sig i skallen på mig...)

Orsaken till att jag kompilerade en egen var att jag villa köra den
senaste då det begav sig men framförallt eftersom den förkompilerade
som jag då körde (2.0.35?) gjorde en massa som jag inte behövde
(t.ex. letade efter SCSI). Det jag är ute efter är hur mycket extra
flufffluff som kommer med - jag har en gammal dator utan SCSI, USB
eller liknande (1 parallellport, 1 serieport, 1 cd-rom, 1
ethernetkort, inget mer). Moduler kan man ju strunta i att ladda in
men hur är det med de "hårda" delarna?

Jag har inte riktigt lust att kompilera en egen kärna eftersom jag är
förbannat lat för tillfället och jag har dessutom inte lust att sätta
in mig i alla inställningsmöjligheterna (vilket imrm man bör göra om
man kompilerar själv) igen.

Någon som kan ge mig något tips? Antingen en url eller ett brev... :-)

Tpf.

--
(          www.dtek.chalmers.se/~d4jonas/         !     Wei Wu Wei     )
(        Meaning of U2 Lyrics, Roleplaying        !  To Do Without Do  )