Re: Jaką kartę graficzną?

Hej,

To i ja możne dorzucę swoje trzy grosze - głownie ze względu na zawód jaki mi Radeony sprawiły.

Nie potrzebowalem karty do 3d - chcialem wydajnie dzialajaca karte na serwera (z odpalonym desktopem), mial dzialac modul XV - czyli wsparcie dla 2d.

Dawno demu wkurzyłem sie na nvidie (za ich zamknięte sterowniki - jedyne działające) - teraz mam dużo mniej doświadczeń z tymi kartami, ale nie napawają mnie optymizmem (zaledwie kilka dni temu Xy na Debianie z pendriva odmówiły działania właśnie na Nvidii - bez komunikatu błędu - tylko faild i koniec - sterowniki w wersji open).

Co do rzeczonych radeonow - miałem x9550 - spalił się, zmieniłem na HD2600. Sterowniki ATI były coraz gorsze, nie dawało się tego kompilować z nowymi kernelami (zazwyczaj kilka numerów w tył) - prace nad 3D sprawiły ze praktycznie "olano" funkcjonalności, które zazwyczaj były dostępne. Od którejś wersji fglrx (jakoś z maja 2009) przestała działać możliwość uruchomienia 2 serwerów Xorg na jednym serwerze równocześnie, sterownik potrafił się krzaczyć (i pozostawał restart) - jak na serwer (lub prawie serwer) - nie do przyjęcia. Sterowniki wolne do radeonow (sytuacja z lipca 2009) nie potrafily wyswietlac 2d z akceleracja - wszystko chodzi slamazarnie, o filmach - zapomnij (akceleracja 2d w nowych kartach jest robiona przez 3d...). Równolegle dwóch (lub więcej ;) ) serwerów Xorg tez nie można było uruchomić (chyba ze zupełnie bez żadnego wspomagania sprzętowego).

Skonczylo sie na tym ze jak w sierpniu wymienialem plyte/proca - postawilem na Intela. Nie sa to wydajne kosci do 3d, ale majac na kilku laptopach przekonalem sie ze sterowniki dostepne w dystrybucji dzialaja nalepiej - nie ma problemow z dowolna iloscia Xow, jest wspomaganie sprzetowe do 2d i 3d (mozna wspomagac dekodowanie obrazkow/okien - nie uzywam compizow etc), dzialaja parametry konfiguracyjne ze starych konfiguracji oraz wydaja się mieć najbardziej skoordynowane działania
w produkcji sterowników (i nowych rozwiązań jak Gallium itp).

Oczywiście zależy do czego będziemy używać - mój ranking:
bezproblemowość: intel
3d na Linuxie: nvidia
energooszczędność: intel, radeon

Tak mi się jeszcze przypomniało - próbowałem na HD2600 uruchomić Wiedźmina pod Wine (sterownik flgrx) - tutaj tez z raportów błędów wynikało ze lepiej współpracują sterowniki nvidii (przynajmniej postacie potrafiły ruszać rękoma na nv). Na moim radku - klęska (po kilku updatach Wine zaczął działać - ale bez animacji postaci - ponoć
problem brakujących funkcji w sterowniku).

I już na sam koniec - uważam ze technologicznie Radeony są ciekawsze od Nvdii - ale sterowniki kładą wszystko.

Adrian (Sauron) Siemieniak    /~//_      .. Who can destroy The Thing,
sauron(at)rpg.pl             / //__\      controls The Thing ... (DUNE)