Re: Szafy rack wentylacja

On Wed, Dec 08, 2010 at 09:02:02PM +0100, "Paweł Lalewicz || i-pawelek@tlen.pl ||" wrote:

>Sprawa dotyczy jednej szafy Linkbasic 42U głębokość 100cm szafa
>zabudowana z przeszkloną szybą z wentylatorami na górze.

To nienajlepszy układ, bo w zasadzie zimne powietrze musisz dostarczać
od spodu (inaczej nie ma którędy). Do tego wiele zależy od sprzętu,
który musisz w tej szafie umieścić. Ostatnio obserwuję coraz dłuższe
serwery (Dell zdaje się przodować), które w szafie 1000mm nie
zostawiają zbyt wiele miejsca, w szczególności takiej jak mówisz - o
pionowym przebiegu powietrza. Zwłaszcza z tyłu - na kanał ciepły -
zostaje mało, a musisz zapewnić sprawne odprowadzanie ciepła w
"kominie" do dachu.

Gdy mieliśmy takie szafy w pomieszczeniu z tradycyjną klimą komfortu
(jakieś zwykłe splity), to zdecydowaliśmy się finalnie na zrobienie z
szaf stelaży poprzez wyrzucenie drzwi (przód/tył). W ten sposób w
zasadzie zmieniliśmy przebieg z pionowego na naturalny dla sprzętu -
poziomy. Do tego staraliśmy się poustawiać wszystko tak, aby nadmuch z
klimatyzacji szedł w okolice strefy zimnej (tej, z któej sprzęt
zaciąga powietrze, czyli przodu szafy).

>Wracając do szafy obecnie serwery to dwa komputery składaki stojące
>na biurku chłodzone biurkowym wentylatorem w okresie lata
>przegrzewające się dyski.
(...)
>W przyszłym roku przymierzam się do wymiany składaków na serwery +
>macierz, brakuje miejsce na dyskach samby macierz na raid 6 dyski
>SATA.

Czyli nie chłodzone ;-) - wentylator nie chłodzi, tylko sam generuje
jeszcze ciepło (w końcu ma silnik).

Przy wymianie radzę uważać na długość montowanego sprzętu - warto
dobrać urządzenia dość krótkie, żeby można było racki rozstawić tak,
aby pozostała przestrzeń z przodu swobodny przepływ zimnego powietrza,
jak i z tyłu na swobodne odprowadzanie do góry powietrza ogrzanego.
Albo zdecydować się na podobny krok jak u nas - rezygnacja z drzwi
i zmiana przebiegu powietrza.

>Co do ułożenia sprzętu to głównie można wyczytać to co ciężkie to
>idzie na dół. Ja osobiście chce ustawić od dołu UPS, macierz,
>serwery, switch, router, patchpanel.

Generalnie tak, elementy ciężkie na dół, żeby nie podnosić środka
ciężkości i nie destabilizować szafy (niektóre mają wysuwaną ramę -
wspornik, który ma zapobiegać przewracaniu się szafy przy wysuwaniu z
niej wyżej umieszczonych ciężkich sprzętów)

Przy przebiegu pionowym powietrza (w szafach zamkniętych, jak Twoja)
zastanowiłbym się także nad rozmieszczeniem sprzętu względem długości
(najdłuższy najniżej, i do góry coraz krótsze - w celu poprawienia
drożności kanału na powietrze ciepłe - w kierunku wentylatorów na
dachu).

>Ze względu na koszty zamierzam chłodzić stojącą klimatyzacją szafę od
>dołu nie wiem czy do dobre rozwiązanie zastanawiam się nad
>skraplaniem powietrza w szafie.

Klima dobrze (często zbyt dobrze) osusza powietrze. Skraplaniem bym
się raczej nie martwił (zwłaszcza, że nadmuch zbyt zimnego powietrza
też nie ma sensu). Warto rozważyć również minimalną wilgotność, żeby
nie była zbyt niska.

Optymalną podają zwykle w okolicach 50%. Oczywiście specyfikacje
sprzętu piszą zwykle o jeszcze wyraźnie niższej dopuszczalnej, ale w
wielu materiałach widziałem przestrzeganie przed elektrostatyką przy
zbyt niskich wilgotnościach.

>Niestety trochę partyzantki ale klima do pomieszczenie gdzie stoi
>szafa odpada. Może ktoś z Wa ma klimę w szafie i może się podzielić
>doświadczeniami z nią i jakie ma model.

Chłodzenie całego pomieszczenia jest generalnie niezbyt efektywne
energetycznie. Głównie chodzi o to, aby to urządzenia dostawały
powietrze o odpowiednich parametrach, więc chłodzenie bezpośrednio w
szafie nie jest złym pomysłem.

Rozwiązania do wysokich gęstości mocy w ogóle chętnie idą w izolację
poszczególnych szaf i oddzielne klimatyzatory na każdą z nich. Ma to
oczywiście taką wadę, że awaria układu powoduje błyskawiczne
"zagotowanie" takiej szafy.

Jeśli u siebie masz tylko jedną szafę, a przy tym nie myślisz o
redundancji klimatyzacji - chłodzenie bezpośrednio szafy zmieni Ci
jedynie teoretyczną pojemność układu (zamknięta szafa ma mniej
powietrza niż zamknięte pomieszczenie).

--
Jacek Politowski