Re: Szafy rack wentylacja

On Tue, Dec 07, 2010 at 10:23:27PM +0100, "Paweł Lalewicz || i-pawelek@tlen.pl ||" wrote:

>Szukam schematów, opisów jak najlepiej rozmieścić sprzęt w szafie
>rack 42U dla zapewnienia najlepszej wentylacji.

Przede wszystkim - pytanie jakie masz szafy. Z perforowanymi drzwiami
przednimi i tylnymi, czy popularne z drzwiami np. szklanymi (z panelem
wentylatorowym w dachu)? To dość znacząco zmienia drogi przepływu
powietrza przez szafę.

Kolejna kwestia - skąd masz podawane powietrze. Czy jest to tradycyjna
"klimatyzacja komfortu" umieszczona w jakimś losowym miejscu w
pomieszczeniu, czy np. nawiew spod podłogi technicznej?

Generalnie idea jest taka, żeby jak najwięcej powietrza przechodzilo
przez sprzęt, a możliwie najmniej uciekało bokami (aby nie mieszać
powietrza zimnego z ciepłym - generalnie z powodu efektywności
energetycznej, ale po drodze może pojawić się także problem
dostarczania do sprzętu powietrza o odpowiedneij temperaturze).
Stąd, stosuje się np. zaślepki na niewykorzystane U i inne uszczelki
pomiędzy stelażami a ścianami bocznymi.

Większość sprzętu dostosowana jest do przepływu powietrza z przodu do
tyłu. Jednak wiele popularnych switchy ma ten przewiew np. z boku do
boku, co istotnie komplikuje organizację przepływu powietrza w szafie,
gdyż wymaga zapewnienia odpowiednich "kanałów" po bokach szafy.
Chyba jedynie w switchach HP widziałem możliwość montowania ich
z tyłu szafy i zmiany kierunku przepływu powietrza na "back to front".

Jeśli całość sprzętu spełnia kryterium przepływu powietrza "fornt to
back" i wydajność systemu klimatyzacyjnego masz wystarczającą do
dostarczenia odpowiedniej dla każdego sprzętu w szafie ilości
powietrza w odpowiedneij temperaturze w strefę z której pobierają one
powietrze - w zasadzie nie ma znaczenia kolejność montowanego sprzętu.
Jedynie warto zadbać o możliwie nieutrudniony przepływ przez sprzęt
(czyli niezasłanianie kratek wentylacyjnych).

--
Jacek Politowski