Re: szybkość X-ów i całej reszty.

On Sun, 24 Oct 2004 12:55:45 +0200
Mateusz Łoskot <mateusz@loskot.net> wrote:

> ale jeśli Ci nie przeszkadza, to pozostaw DMA on.

> karta nienajlepsza, sterowniki do wszelkich S3 są wg. mnie do bani.
> Sam mam w laptopie S3 Savage 4, miałem na zwykłym kompie też S3 Savage i
> ta przy każdym flash'u na WWW wywalała mi X'y, poszperałem i niestety
> są to bardzo marne karty, ludzie narzekają.
> Szczególnie, że S3 już nieistnieje i nikt sterowników nie dopracowuje.
> Jako minimum to polecam np. Riva TNT 2 16 MB (lepiej 32 MB), za grosze
Ja tutaj jeszcze swoje trzy grosze odnośnie kart i szybkości programów.
Mam właśnie rivę TNT2 32MB, jestem zapaleńcem Quaka III.
Działanie Quaka na Debianie i Windowsie jest nie do porównania.
Oczywiście mowa o tym samym komputerze.
Na windzie czekam "tydzień" aż mi się quake uruchomi, a na Debianie uruchamia się szybciej niż Opera, Multi Gnome Terminal czy Modzilla. Dosłownie w mgnieniu oka, powiedzy około 1sekundy.
Prędkość działania gry ni jest już dużo większa, ale mimo wszystko ciągnie parę klatek więcej niż na windowsie :)

>  > srodowski Gnome ( a jakże :) ) gdyby
>
> Przerzuć się na fluxbox i potestuj czy lepiej.
> Inna sprawa, że gnome-terminal jest ciężki, dlatego
> używam Eterm albo ATerm.

Hmm, co do Gnome, to teraz mam CEL 800, ale wcześniej była ta sama konfiguracja, ale na PII 350 podkręconym na 466 i właściwie dużej różnicy w prędkości środowiska graficznego nie było. Jak już pisałem zauważyłem wyraźne przyspieszenie ogólnie systemu po dołożeniu pamięci.

> Poza tym podtrzymuję to co napisałem w poprzednim poście ;-)
>
>  > moze to kwestia
>
> Również, więc najlepiej aby sobie spróbować dostrajać.
> Ale - UWAGA - zanim cokolwiek zrobisz jako root przeczytaj 5 razy i
> zadaj sobie pytanie, czy zrozumiałeś po co dany proces/usługa jest i czy
> w Twoim przypadku możesz usunąć.
>
> Przeglądaj procesy
> $ ps aux
>
> Przeglądaj usługi:
> $ netstat -L
>
> czytaj o każdej z nich, włączaj/wyłączaj.

Dołączam się do wypowiedzi Kolegi, przykładowo masz uruchomiony server ssh, a z niego nie korzystasz to wywal. Poczytaj na temat skryptów startowych, tam wyłączysz większość rzeczy niepotrzebnych uruchamiających się przy starcie systemu.

> Ale wcześniej przetrzeb Google i http://groups.google.pl
> poszukaj "+dostrajanie +linux", polecam dział Linux na
> http://www.hacking.pl, artykuły o zabezpieczaniu linuxa, co prawda
> na desktop może mniej istotne, ale wyjaśni Ci o co chodzi w ogóle
> z tym dostrajaniem.
>
> Do Debiana masz tu:
> http://www.debian.org/doc/manuals/reference/ch-tune.pl.html
>
> Poza tym mocna kawa i...:
>
> http://www.debian.org/doc/#manuals,
> http://www.debian.org/doc/manuals/reference/reference.pl.html

Ja dorzucę do tego chyba już nie rozwijany projekt jtz http://www.jtz.org.pl/
Znajdziesz tam dużo HOWTO po polsku na temat linuxa, niektóre są przestarzałe ale podstawy są dalej takie same. Ja się stamtąd dużo nauczyłem.
Polecam też gorąco http://debian.linux.org.pl/
Czyli projekt tłumaczenia dokumentacji debiana na nasz język (tu ukłon w stronę fenia :)).
Można się wiele nauczyć.

Pozdrawiam i życzę sukcesów

Piotrek.