Re: Przesiadka

> Noszę się z zamiarem przesiadki z RH na Debiana.
> Ściągnąłem debian-30r1-i386-binary-*.iso's (wszystkie) bo będę
> instalował bez dostępu do sieci.
> Poczytałem trochę HOWTO's mimo tego miałbym do Was prośbę o trochę
> hint'ów coby zaoszczędzić sobie walki z problemami które praktycy mają
> przećwiczone.

Witaj szczegolnie serdecznie ;)

> 1.) Czy w ogóle pociągnąłem właściwe iso ?
> Doczytałem się, że testowe to jeszcze nie unstable i wiele osób
> spokojnie na testowych jedzie.

Tak. Tak. Ja w domu uzywam sida (czyli unstable) - na poczatek nie polecam
(choc w stosunku do RH bedzie mial swieze lub swiezsze oprogramowanie ale
to jest _unstable_. Bywa, ze raz w miesiacu trzeba cos poprawic albo i
czesciej.

Testinga i stable uzywam na serwerach - czasem mieszanki czasem nie. Z
testingiem tez bywaja mniejsze lub wieksze klopoty ale na ogol szybko jest
to naprawiane lub da sie samemu jakos poradzic.

> 2.) Które z obrazów wypalić.
> Chodzi o to, że nie znając struktury pakietów będę wybierał templejty
> typu "network_support", "printing_support" etc.
> Jeśli zestaw zawierać będzie pakiet który akurat jest np. na 6 CD to
> instalator mnie o niego poprosi.
> Wygenerować chcę klasyczny serwer: DNS, pop3/smtp, http, mysql, php
> (init 3: zero iksów, mediów i takich_tam...)
> Wystarczą pierwsze 3 (4) płyty czy lepiej wypalić wszystkie ?

Tego nie wiem, ale jesli instalujesz nie z sieci to lepiej miec wszystkie
obrazy - jesli to dla Ciebie nie klopot. Tu hint - jeslichcesz jadro 2.4
to musisz instalowac z 5 nie z 1 cd.

> Istnieje coś w rodzaju redhatowego rpm2html ?
> (tzn. potrzebuję funkcjonalności xyz to szukam hasła po stringu; dostaję
> "progs_whitch_provides_xyz.deb" i wiem co zainstalować)

Jesli masz dostep do sieci to http://packages.debian.org
Jesli nie to komenda apt-cache (man)

> 3.) W Bios'ie nie mam boot_sequence z CD_first.
> Rozumiem, że po wypaleniu pierwszego iso znajdę tam rawrite i obrazy
> dyskietek instalacyjnych ?

Najlepiej sciagnac z sieci.

> Są w tym temacie jakieś kruczki ? (na co zwrócić uwagę, żeby nie
> powtarzać instalacji kilkakrotnie).

Przyznam sie, ze nie instalowalem z dyskietek i nie wiem :(

> 4.) Czy ktoś pokusił się o wygenerowanie jakichś porównań wydajności.
> Czytając oficjalną dokumentację obiły mi się o oczy przerażające
> wymagania sprzętowe (ale może byłem już zmęczony).
> Hardware niestety na kolana nie rzuca (486DX4/100-128RAM) i nie będę
> miał lepszego.
> Ale RH9 kernel-2.4.20-18.9 glibc-2.3.2-27.9 funkcjonuje na tym poprawnie
> (nie mówię, że śmiga).
> Jest sens podchodzić do tego sprzętu z Debianem ?

"Najnizszy" sprzet na jakim dzialalem to P75 (albo nawet nizej)- 24 mb
ramu - na tym 2.4, maskarada, ftp, apache - o ile wiem chodzi tam tez
squid. Jesli to ma byc stacja robocza ze srodowiskiem graficznym to
oczywiscie nie kde czy gnome tylko black box czy cos w tym stylu - ja na
(takim sprzecie) uzywam icewma, ktorego moge polecic.

> 5.) Jak w praktyce wychodzi dostrajanie Debiana "pod_siebie" (tzn. np.
> wymiana sendmaila na qmaila, binda na djbdns etc.etc)
> Dużo z tym schodów czy po prostu: apt -> pakiet+zależności=won ->
> kompilacja ze ściągniętych tar'ów -> poprawki w /etc i hula.

Jesli to nie jest bardzo pod siebie to prawie bez klopotu (czego nie ma w
paczkach oficjalnych to szukaj www.apt-get.org - trzeba zrobic wpisy w
/etc/apt/sources.list)

A jesli bardzo to jak to w linuxie - zrodla + kompilacja.

> 6.) Z jakimi niespodziankami powinien się liczyć "redhatowiec".
> Tu niezłe wsparcie dla hardware, prostacki w obsłudze (choć cienki
> technicznie) rpm, sporo interfejsów (niekoniecznie graficznych
> wspomagających konfigurację) etc.

Na plus: automagiczne zaleznosci miedzy pakietami. (na minus jednak to, ze
dopiero niedawno w unstable apt-get zaczal sugerowac co jeszcze instalowac
- stable na pewno ma jeszcze wersje "minimalna" - czyli bedzie
funkcjonowac a jak chcesz jakichs dodatkow to trzeba poczytac co jeszcze
doinstalowac).
Na minus (tu oczywiscie mozna dyskutowac ale przesiadasz sie z RH i mozesz
to uznac za minus): stable to stable i poza wolnymi zmianami i update'ami
security nie ma nic nowego, testing oczywiscie ma zmiany i jest
kompromisem miedzy swiezoscia a stabilnoscia. Sid + unofficial sources to
naprawde nowy (co dzien;)) system pelen niespodzianek ;)

> Chodzi o to, że jak w międzyczasie przyglądałem się zipslack'owi to się
> gubiłem; np.
> ifconfig = brak + nie_znam_ekwiwalentu + brak_pomysłu_jakiego_mana_zawołać
> etc.

Roznice wystepuje nieco w plikach konfigurcyjnych (a raczej ich
umiejscowieniu). RH uzywalem dosc dawno (ze 3 lata) wiec moglo sie to
zmienic. Ale po przesiadce na Debiana odczlem ulge i komfort. Zycze tego
samego.

Taki nowy to skarb. Powodzenia ;>

--
Szymon "Morandir" Anders