Re: mail-agent?

Może źle się wyraziłem, ale zdecydowanie w opisach przebija ton twierdzenia iż to są jedyne słuszne metody i to według mnie jest nie tak - przecież wolność to wolność. A sam potwierdzam iż pozostałe pakiety są bardzo użyteczne i warto je używać niekoniecznie do qmail-a. Kompilacja własna to oczywiście jedyne rozsądne rozwiązanie - bo jak wcześniej już wspomniałem dodatki (bajery i inne użyteczne rzeczy będące poza standardem) są w postaci patch-y. Poza tym nie wiem czy to brak jedności z Debianem, ja jednak wybieram często własnoręczną kompilację - mam zawsze nowe aktulalne programy i z reguły jak się zacznie kompilację własnoręczną to potem są duże problemy z deb-ami (zależności, wersje) i robi się już większość kompilując własnoręcznie. Przyznam się iż o polskiej stronie qmail-a (lwq) to dowiedziałem się dopiero z Twojego mail-a :-( Twoja uwaga iż najpierw należy zapoznać się z dokumentacją pomoże inny szybciej uruchomić qmail-a. Ja skompilowałem/zainstalowałem i zacząłem zastanawiać się dlaczego to nie działa jak chciałem, po czym wziąłem dopiero dokumentację i poprawnie skonfigurowałem. Konfiguracja jest także banalnie prosta, ale ma trochę inne podejście na którym niektórzy się wykładają a z reguły wszystko jest w dokumentacji :-) i to dokładnie opisane.
Pozdrowienia
Robert

Wadą jest iż większość dokumentacji preferuje uruchamianie przez
daemontools a obsługę portów nie przez inetd lecz tcpserver (oba tegoż
samego autora), lecz ja przez długi czas używałem standardowych metod i nie
było żadnych problemów.

to zaleta :)
sa to bardzo silne narzedzia o szerokim zastosowaniu i warto sie z nimi zapoznac przy okazji stawiania qmaila

Polecam strony autora: http://cr.yp.to
oraz nieoficjalną, ale bardzo dobrą qmail-a: www.qmail.org
oraz: http://www.lifewithqmail.org

oraz jej polska wersje http://www.globi.org/lwq/
uzywanie qmaila proponuje od jej lektury wlasnie rozpoczac

dodam jeszcze ze w przypadku qmaila polecam wlasna kompilacje, a nie uzywnie paczek dla debiana. caly proces kompilacji i instalacji jest bardzo dokladnie, wrecz lopatologicznie (LWQ) opisany w dokumentacji.

--
Michał Łodziński