Re: debian.fi:n käyttö?

On ma, 2007-11-19 at 12:41 +0200, Maria Pinjanainen wrote:
> Minulla on yksi ehdotus postilistojen, foorumin ja käyttäjätietokannan
> suhteen, mitä voisimme hyvin helposti kokeilla ja mikäli se toimii,
> ylläpito tulisi todella helpoksi.
> Toivon, että voisimme L-A:ssa testata tätä kokoonpanoa ja sen jälkeen
> Debian-fi voisi halutessa tulla mukaan.
> Yhdistäisimme sekä MediaWikin, sopivan Php-foorumin että
> sähköpostilistat. Yksi käyttäjätunnus (sql-tietokanta) sekä foorumille
> ja wikiin. Lisäksi mail_to_foorum, että foorum_to_mail jonka voi
> totetuttaa joko foorumille integroidulla maililistalla (helppo ratkaisu,
> [...]

Minulla on se käsitys ja kokemus, että www-foorumeilla ja
postituslistoilla on erilainen tapa keskustella, alkaen ihan
perusasioista kuten lainauksista: listoilla lainauksia on käytännössä
aina pakko tehdä vastatessa, kun foorumeilla se on usein häiritsevää,
mikäli vastataan lyhyeen, juuri edeltävään viestiin. Tämän takia, vaikka
kaksisuuntaisen yhteyden saakin teknisesti tehtyä, epäilen vahvasti,
että se ei ole keskustelun kannalta järkevää, vaan seuraa esimerkiksi
tilanteita, joissa listoja seuraavat ovat ärsyyntyneitä, koska foorumin
kautta kirjoitetuista keskusteluista ei saa selvää, koska konteksti
puuttuu. Ja päinvastoin: foorumin käyttäjät ovat ärsyyntyneitä, koska
meilien kirjoittajat lainaavat niin paljon, että normaali foorumin
lukeminen on hankalaa, koska hyödyllinen teksti pitää etsiä kaikkien
turhien lainausten välistä.

Ongelma ei toki rajoitu pelkkiin lainauksiin. Kuvien käyttö on
foorumeilla yleensä ongelmatonta, mutta meileissä huono idea. Monta
lyhyttä, pikaisesti kirjoitettua viestiä on foorumeilla usein toimiva
keskustelu, meileissä rasittavaa ja hankalaa seurata. Signaturet ovat
meileissä käypä käytäntö (jopa vähän pidempinä), foorumeilla tekevät
lukemisesta hankalaa. Ja niin edespäin.

En siis itse näe, että kaksisuuntaisuus on asia, johon kannattaa pyrkiä.