Re: debian.fi:n käyttö?

(Ilmeisesti tämä viesti ei aiemmin tullut listalle, kokeilen uudelleen.)

ke, 2007-11-14 kello 15:35 +0200, Timo Jyrinki kirjoitti:

> [...]
> MoinMoinin, joka sinänsä ei ole yhtä kiva käyttää kuin MediaWiki (IMO)
> mutta jota on helpompi ylläpitää ja jonka teemaa esim. minä osaan viilata
> vähemmän rumaksi. Alusta saakka kannattaa laittaa konffit myös sillä
> tavalla kuntoon, että urleihin ei tule /Wiki:ä, index.php:tä tai muuta
> ylimääräistä. Luultavasti pystyn kaivamaan sopivat loitsut tähänkin.
>
> Milles palvelimelle noita sitten voisi tehdä? Jos jollain on kyky laittaa
> palvelin kuntoon jne., niin mulle saa lähettää gpg-kryptattuna esim.
> ssh-tunnusta jolla pääsisi MoinMoinia säätämään.

Uskoisin että sekä Linux-Aktivaattori että FLUG ovat valmiita tarjoamaan
palvelintilaa ja varmaan myös auttamaan ylläpidossa jos sitä halutaan.
Linux-Aktivaattorin osalta olemme myös vastikään siirtyneet uudelle
palvelimelle ja samalla MediaWikin käyttöön. Olemme myös tehneet siinä
noita URL-kikkoja[0] ja teemoistakin on kerätty osaamista, vaikka
sivuilla vielä onkin MediaWikin oletus. Ylläpitäjillemme ei luullakseni
olisi kovin iso homma hoitaa samalla Debianin MediaWikin ylläpito samaan
tapaan kuin työryhmillämme[1], jos se koetaan kivammaksi käyttää.

En kuitenkaan voi luvata mitään, laitoin cc:n L-A:n nykyiselle pj:lle,
joka myös vetää ylläpitotiimiämme. FLUG:in osalta kannattanee olla
yhteydessä heidän hallitukseensa tai puheenjohtajaansa.

Muistanette että DebConf5:n jälkeen puuhattiin myös Debian-porukan
muodostumista L-A:n työryhmäksi, mutta se ei toteutunut jostain syystä
(sittenkin liian vähän kiinnostusta Debian-väessä?). Tiedän L-A:n väen
ainakin toivovan jotain tapaa saada ne DebConf5:n ylijäämärahat, jotka
makaavat L-A:n tilillä, Debian-väen käyttöön. Työryhmänä L-A:n olisi
tietysti vähän helpompi tarjota ja perustella jäsenistölle mm. tuota
wikin ylläpitoa Debian-väelle, mutta en uskoisi sellaisen puutteesta
muodostuvan mitään suurta ongelmaa.

> Wikin ja postituslistojen lisäksi olisi mielestäni mukavaa, että olisi
> WWW-pohjaiset keskustelualueet. Niille on nykypäivän usein kysyntää. Itse
> en kyllä sellaisia ala ylläpitää. Jos ei innostuneita siihen löydy niin
> voidaan vain osoittaa ihmisiä linux.fi:n keskustelualueille, sinne mahtuu
> kyllä myös.

Postituslistojen ja www-foorumien suhteen L-A etsii ratkaisua, jossa
noita voittaisiin käyttää vaihtoehtoisina käyttöliittyminä samaan
keskusteluun. Tämä on vielä selvitysvaiheessa ja vinkkejä/kokemuksia
otetaan vastaan -- niitä voi lähettää myös listalle keskustelu@l-a.fi .

[0] http://www.l-a.fi/
[1] esim. http://www.turuxi.org/

--
Tero Kuusela
Turuxi-vastaava

"Fight for your opinions, but do not believe that they contain the whole
truth, or the only truth."