Re: OpenVPN en "dns leakage"

Op 26-02-2020 om 13:18 schreef Richard Lucassen:
> [...]

Het is bot, maar geeft niet eens een foutmelding in de logs.
En wat is er erg aan bot?

> [...]
> gebruiken omdat de tunnel default dan onder de user nobody draait (ik
> zou daar een aparte user voor nemen iig)
>
> Je zou simpelweg een
>
> /etc/openvpn/resolv/resolv-ovpn.conf
> /etc/openvpn/resolv/resolv-default.conf
>
> kunnen aanmaken en daar in die specifieke dir /etc/openvpn/resolv (die
> writable is voor de user openvpn) een "ln -sf <resolv> resolv.conf" op
> kunnen loslaten door dat script dat openvpn aanstuurt. En dan maak
> je als root in de /etc/ dir een link naar
>
> ln -s /etc/openvpn/resolv/resolv.conf /etc/resolv.conf

Networkmanager heeft de neiging om /etc/resolv.conf te veranderen. Het
zet er bij IPv6 een lokale nameserver bij die DNS-leaks kan geven. In de
praktijk doet hij dat niet, maar als de andere uitvalt wel.

> Ik zou unbound gebruiken, dat is een recursive only resolver. Maar dat
> terzijde.

> Ja ok, het gaat dus niet om security maar om het verbergen van illegale
> activiteiten :-)

Een vertrouwde DNS server willen gebruiken is ook security.

Er zijn vele mensen die een VPN willen gebruiken om verschillende
redenen, en dat DNS-leak ergerde mij.  In de GUI clients schijnt het
opgelost, maar op de commandline gaat het niet goed.