Re: OpenVPN en "dns leakage"

Op 26-02-2020 om 11:39 schreef Richard Lucassen:

> Dat is wel erg bot. Je kunt openvpn ook de resolv.conf laten aanpassen,
> up is niet zo'n probleem (dan is-ie nog root), down heb je sudo voor
> nodig.

Heb je daar een mooi scriptje voor?

> En je vertrouwt de DNS aan de andere kant van de tunnel wel?

Dat is mijn eigen DNS-server. Op het moment nog DNSmasq die verwijst
naar mijn eigen DNS-servers maar ik wil er Bind9 van maken wat
rechtsstreeks bij de root-servers navraagt.

> Verplaats je niet gewoon het probleem?

Iemand wil vaak een VPN omdat hij films download o.i.d. Op deze manier
kan de ISP niet meer zien wat voor naam je resolved.

En als er een andere nameserver gebruikt zou worden dan ziet die ook
alleen het IP van de VPN.