Re: OpenVPN en "dns leakage"

Op 24-02-2020 om 18:50 schreef Paul van der Vlis:
> Hoi,
>
> Ik probeer OpenVPN zo op te zetten dat er geen "dns leakage" is.
>
> Als ik de VPN start dan wordt netjes de dns gewijzigd in
> /etc/resolv.conf door update-resolv-conf. Echter, er wordt hier alleen
> een DNS toegevoegd, de oude is er ook nog. Ik wil dat alleen de DNS
> wordt gebruikt die door OpenVPN wordt gepushed.
>
> Heeft iemand hier een mooie CLI oplossing voor?
>
> Het gaat om een Freedombox, dit gebruikt networkmanager en firewalld.
> Ik heb "resolvconf" geinstalleerd om update-resolv-conf werkend te
> krijgen, dit was niet standaard geinstalleerd.

Wat ik uiteindelijk maar heb gedaan is het volgende:
Ik heb resolvconf verwijderd.
Ik heb /etc/resolv.conf niet te wijzigen gemaakt met:
chattr +i /etc/resolv.conf

Tja, nu is alleen de nameserver wel statisch geworden, niet helemaal wat
ik wou. Ik gebruik het VPN-IP van VPN-server als nameserver.

Geen DNS leakage meer volgens https://www.dnsleaktest.com/ .

Groet,
Paul

https://www.vandervlis.nl/