Re: USB-stick beschrijven

Op 18-02-2020 om 13:57 schreef Paul van der Vlis:
> Hallo,
>
> Ik kom een raar probleem tegen, en heb wel eens vaker problemen met het
> mounten van USB-sticks.
>
> In dit geval gaat het om een USB-stick met VFAT filesystem. Hij mount
> als /media/usb0 en dus niet als /media/piet/KINGSTON of zoiets.
>
> Daarna kan alleen root ernaar schrijven, en Piet niet. En Piet is lid
> van de groep "plugdev".
>
> Wie kent dit probleem, en hoe het op te lossen?

Nog geen oplossing, wel meer testresultaten:

Zoals ik al in een andere mail schreef kan ik het probleem hier
reproduceren. Op de ene computer (een oude laptop) kan ik een USB-stick
met VFAT gewoon beschrijven. Op een andere computer (een server met GUI)
is het systeem met VFAT read-only. De laptop heeft een vrij nieuwe
schone installatie. De server heeft al vele upgrades achter zich. Beide
Debian10 en een Cinnamon desktop.

Op beide heb ik nu een nieuwe user aangemaakt met helemaal lege
homedirectory. Op de server kan er weer niet geschreven worden op de
USB-stick, en op de laptop niet. Mijn conclusie: dit zit niet in de
homedirectory van de user, dit is geen user instelling maar iets
system-wide.

Wat me ook opviel is dat de group "plugdev" niet gebruikt wordt. De
nieuwe user op de laptop mag schrijven naar de USB-stick, terwijl deze
user in geen enkele groep zit (behalve zijn eigen groep).