Re: Booten vanaf SSD met GPT en UEFI-partitie lukt niet

On 11/06/2014 10:20 AM, Paul van der Vlis wrote:

Hoi,

> [...]
> mount: /dev/sda1 already mounted or /boot/efi busy
> mount: according to mtab, /dev/sda1 is already mounted on /boot/efi
> root@server:/home/paul/techniek# cd /boot/efi
> root@server:/boot/efi# ls
> EFI
> root@server:/boot/efi# cd EFI
> root@server:/boot/efi/EFI# ls
> debian
> root@server:/boot/efi/EFI
> -------
>
> Blijkbaar wordt de EFI partitie standaard al gemount, en ik zie geen
> "BOOT" of "BOOTX64.EFI" op mijn SATA disk.
>
> Dit zie ik overigens wel op een USB-stick met UEFI.

Als de UEFI systeem partitie een \EFI\BOOT\BOOTX64.EFI heeft, dan kan er
van geboot worden zonder dat je met efibootmgr een bootloader moet
aanwijzen. Ik zou dus zeker zorgen dat er iets staat in
\EFI\BOOT\BOOTX64.EFI

Misschien is het ook goed om op te nemen in het installatie scripts van
de bootloaders dat ze checken op de aanwezigheid van
\EFI\BOOT\BOOTX64.EFI en vragen wat er mee te doen.

Overigens vervelend dat GRUB net als elilo ook \EFI\debian gebruikt. Er
is geen enkele reden waarom je bij een UEFI boot niet meerdere
bootloaders zou kunnen installeren. Iets als \EFI\debiangr en
\EFI\debianel zou beter zijn.

> Je noemt het nu een GPT partitie, eerder een UEFI partitie.
> Op welke disk zoekt hij?
> En wat als er niet zo'n disk is?

Ik was inderdaad niet precies in mijn bewoording. GPT is een formaat
voor de partitie tabel, als alternatief voor het MBR formaat. (Niet te
verwarren met de Master Boot Record zelf, die kan ook op een GPT
partitie gezet worden).

In het pre-boot menu kan je instellen op welke disks UEFI zoekt, net
zoals bij BIOS.

> Ik denk dat hij ook zal booten vanaf een USB stick, maar niet vanaf een
> sata-disk?

Als:
- het medium een GPT partitie tabel heeft
- en het een UEFI system partitie heeft
- en een geldige \EFI\BOOT\BOOTX64.EFI
Dan is het opgeven van het medium in de boot-order genoeg.

Als de bootloader zich niet op \EFI\BOOT\BOOTX64.EFI bevindt maar op een
andere plaats, dan moet de bootloader aangemeld zijn via efibootmgr.

> Via UEFI kun je met een USB stick booten, daarvoor is geen geldige UEFI
> system partitie nodig, anders kon je geen nieuw systeem installeren
> bijvoorbeeld.

Mis, als ik bijvoorbeeld naar de UEFI bootbare Ubunbtu USB stick kijk,
dan is de complete partitie waar Ubuntu op staat een geldige UEFI
systeem partitie, inclusief \EFI\BOOT\BOOTX64.EFI.

Overigens doet het installatie script van elilo iets omgekeerds: hij
kopieert vmlinuz, vmlinuz.old, initrd en initrd.old naar de UEFI systeem
partitie. Daarmee verandert elilo de UEFI systeem partitie effectief in
een soort van /boot partitie. Ik gebruik die bestanden vanuit refind om
mee te booten...

> Maar een correcte SATA disk levert problemen op als de systemen die er
> op staan niet netjes zijn ingevoegd in het bios (of UEFI, in jouw
> bewoordingen).

Incorrect, het heeft niets met het soort medium te maken. Als het medium
voldoet aan het lijstje hier boven, dan kan er een UEFI boot van gedaan
worden.

> Mijn gedachte is daarom: waarom niet die SATA disk op dezelfde manier
> handelen als een USB stick?  Dat kan vast, al zul je niet meer dan 1 OS
> op een disk kunnen hebben. En wellicht zijn er ook wat andere beperkingen.

Ze worden al op dezelfde manier behandeld.

> Het enige wat ik daar vond was de efi-shell met 1000 mogelijkheden.
> Daarmee kan het vast.

Mooie omschrijving van de efi-shell. Ik ben er ook nog geen vrienden mee.

Maar het verbaast me dat je geen ander menu hebt. Wordt de toegang ertoe
misschien verborgen tijdens het booten?

> Met efibootmgr drukte ik alleen een lijstje van beschikbare opties af.
> Maar misschien gebruikt grub-install onder water wel evibootmgr.

Correct.

groet,

Winfried