Re: Booten vanaf SSD met GPT en UEFI-partitie lukt niet

Op 03-11-14 om 13:15 schreef Paul van der Vlis:
> Hallo,
>
> Booten vanaf een SSD werkt opeens niet meer, het bios slaat het device
> gewoon over zonder melding. Ik zie dus ook geen grub.
>
> Ik zie de SSD wel in het bios. Ik zie daar een "Hard Disk" en een "Hard
> Disk: Adata SSD ...". Maar geen "Hard Disk:UEFI: Adata SSD ...".
>
> Bij een USB-stick zie ik wel "UEFI" in de naam, maar ik weet niet zeker
> of er altijd "UEFI" in het bios te zien is als het om een UEFI device gaat.
>
> Omdat er een UEFI partitie is lijkt het me dat er ook met UEFI geboot
> [...]

Ik heb het probleem weten op te lossen met:
grub-install --bootloader-id debian /dev/sda

Dit is wat ik deed:
booten met debian-installer-usbstick in UEFI mode
kies voor de rescue mode en beantwoord vragen
open een shell in /dev/sda2
mount /dev/sda1 /boot/efi
efibootmgr
grub-install --bootloader-id debian /dev/sda
efibootmgr  #nu moet er "debian" bij staan
exit
reboot

Deze handleiding was behulpzaam:
http://www.thomas-krenn.com/en/wiki/Restore_Ubuntu_UEFI_Boot_Entries_after_BIOS_Update
Dit ging overigens om een heel ander moederbord (een low-cost ding),
maar ik kende toevallig deze pagina.

Interessant was ook de optie "efi shell" in het bios, maar ik begreep
dit nog niet zo goed. Belangerijk om te weten is dat je hulp kunt
krijgen met het commando "help", en dat je naar boven kunt scrollen met
shift-pageup (veel dingen scrollen snel voorbij). Je vind daar echt heel
veel zoals aansturing COM-poort en netwerkintellingen.
Zeker een studie waard.