Re: systeemtijd, local time, UTC en VPS

On 28-07-13 07:16, Geert Stappers wrote:

> Network Time Protocol is om in een netwerk dezelfde tijd te
> hebben.
>
> NTP bij herstart een verschil van twee uur glad laten strijken, is
> mijn inziens misbruik, dan wel symptoom bestrijding.

Ik installeer altijd overal NTP.

Maar je hebt gelijk, de hardware klok moet ook enigsinds goed staan
anders krijg je rare tijden in de logs bij een reboot.

> Ook mijn inschatting was dat in een VPS het niet mag / niet kan om
> de "hardware clock", die aangeboden wordt door de fysiek host, te
> wijzigingen. 'was mijn inschatting', ik heb het geprobeerd en
> blijkt te gaan (bij de virtualisatie techniek in kwestie).
>
> Dus met een `date MMDDHHMM` en `hwclock --systohc` was op de VPS de
> tijd weer goed.

Goed te horen.

> Voor het archief nog wat aantekeningen
>
> In bestand /etc/default/rcS is er de configuratie parameter 'UTC'
>
> Aanpassen van /etc/adjtime
>
> sed --in-place -e 's/^UTC$/LOCAL/' /etc/adjtime
>
> en weer terug
>
> sed --in-place -e 's/^LOCAL$/UTC/' /etc/adjtime
>

> Voor de VPS had het geen effect, is niet gecontroleerd op echte
> hardware.

Volgens mij is dit een instelling voor als je een multiboot omgeving
met Windows hebt. Windows gebruikt(e?) altijd de local time in de
bios, Linux normaal UTC. Ik draai eigenlijk nooit multiboot, daarom
zit ik ook nooit aan deze instelling.

- --