Re: systeemtijd, local time, UTC en VPS

Op 2013-07-27 om 18:25 schreef Paul van der Vlis:
> [...]
  Sorry
  Geeft aan het einde als output

> Dat is raar. Als ik dat doe (als root), dan kan ik de timezone
> instellen. Zoiets:
> -----
   <knip>debconf menu</knip>
> -------

Ja, die keuzemogelijkheid heb ik ook gezien.

> De timezone staat echter goed, ook het tijdverschil tussen local time en
> UTC is helemaal goed. Wijzig dus graag niets aan de timezone.

Ja, de tijdzone staat goed.

> Mij lijkt dus de tijd fout. Kwestie van NTP installeren wellicht?

Network Time Protocol is om in een netwerk dezelfde tijd te hebben.

NTP bij herstart een verschil van twee uur glad laten strijken,
is mijn inziens misbruik, dan wel symptoom bestrijding.

> Nu weet ik echter dat er virtualisatie-methodes zijn waarbij de tijd van
> de host wordt gehaald, en je deze niet zelf kunt instellen, dus ook NTP
> kan het dan niet. Zie de logs. In dat geval moet je naar de beheerder
> van de host.

Ook mijn inschatting was dat in een VPS het niet mag / niet kan
om de "hardware clock", die aangeboden wordt door de fysiek host,
te wijzigingen. 'was mijn inschatting', ik heb het geprobeerd en blijkt
te gaan (bij de virtualisatie techniek in kwestie).

Dus met een `date MMDDHHMM` en `hwclock --systohc`
was op de VPS de tijd weer goed.

Voor het archief nog wat aantekeningen

In bestand /etc/default/rcS is er de configuratie parameter 'UTC'

Aanpassen van /etc/adjtime

   sed --in-place -e 's/^UTC$/LOCAL/' /etc/adjtime

en weer terug

   sed --in-place -e 's/^LOCAL$/UTC/' /etc/adjtime

Voor de VPS had het geen effect, is niet gecontroleerd op echte hardware.

Leven en laten leven