Re: lpq versus lpstat

Op 2013-07-26 om 16:35 schreef Wouter Verhelst:
> [...]
      <knip/>

> Heb je wat meer details? Welke GUI? De "standaard" interface van CUPS is
> <http://localhost:631/admin>, en dat werkt bij mij vrijwel altijd.

> Dat gaat zo niet werken, nee; een socket:// printer heeft mogelijk
> andere opties dan wanneer je het zelfde doet via een dnssd:// URL.
> Verwijderen en opnieuw aanmaken doe je dus best via een management
> interface.
>
> (het is ook 9100, niet 9001)

Tip: bij het opnieuw aanmaken van de printer _niet_ in de verleiding
komen om dan de voorkeur te volgen van een programmatje, maak zelf de keuze.

Als ik deze thread goed gevolg heb, dan werkt 'mdns://printername/iets'
niet. De volgende keuze zal dus iets anders moeten zijn "mdns://" voor
Plaater, original poster.

En keuze genoeg in de printer protocolen

* LPR, port 515, line printer remote
* IPP, port 631, internet printing protocol
* PDL, port 9100, page description language
* iets, poort mij onbekend, eigen protocol van de printer
* MDNS, port 5353, multicast dns, geen specifiek printer protocol,

En als er dan een weg naar de printer is, dan nog de uitdaging
om printopdrachten die weg op te krijgen.

Er zijn applicaties die zelf iets richting printer duwen.

Er zijn applicaties die `lp` of `lpr` aanroepen. En van die twee
programmas zijn er meerdere generaties geweest. Verschillen zit dan in
welke printer protocollen ondersteunt worden.

Eerder in deze thread werd een editor genoemd van waaruit O.P. niet kan
printen. Die editor moet waarschijnlijk vertelt worden of `lpr` of `lp`
gebruikt moet worden en met welke parameters. Daar is het advies om
eerst lpr vanaf de commandline hebben zien werken.

Ja, printen is meer geworden dan bytes naar een centronics interface duwen.

Leven en laten leven