Re: fsck-error tijdens booten Wheezy

Hi Arjen,

> [...]
> but journal has data.
> /dev/mapper/vg_disk-lv_home: Run journal anyway
>
> /dev/mapper/vg_disk-lv_home: UNEXPECTED INCONSISTENCY; RUN fsck MANUALLY.
>         (i.e., without -a or -p options)
> fsck died with exit status 4
> [/quote]
> Gevolgd door een prompt (Enter root password for a maintenance shell
> or Ctrl-D to continue). De computer blijft wachten op antwoord, wat
> natuurlijk bijzonder irritant is. Ook maak ik me lichtelijk zorgen
> over de gezondheid van mijn /home partitie.
> Ik heb, zoals wordt aanbevolen, fsck handmatig gedraaid, wat geen

Had je -f voor force gebruikt? Is het niet verstandig om nu gelijk de
andere partities ook even te checken?

Als ik een server één keer in de twee jaar reboot gebruik ik. Het commando
check al filesystems die in fstab staan. Zit gelukkig ook in je initramfs.

# fsck -TAR -f

> Als ik google op de foutmelding, krijg ik (zelfs met toevoeging van de
> zoektermen Debian en ext3) voornamelijk verwijzingen naar Ubuntu en
> ext4, terwijl ik ext3 filesystemen heb. Of naar problemen met
> snapshots, die ik niet gebruik.
>
> De machine wordt altijd netjes uitgezet d.m.v. [Afsluiten] uit het
> KDE-menu. Het bijbehorende commando is "/sbin/shutdown -h -P now".

Dat doe je goed! Zelf ben ik wat ongeduldig.

# shutdown -t sec now

> Iemand enig idee hoe ik de foutmelding kan voorkomen? (Afgezien van
> het uitschakelen van fsck?)

Nee, geen idee.

Met vriendelijke groet,

Frans van Berckel