Re: Goed communiceren

Op 21-11-12 19:31, Sjoerd Hiemstra schreef:

> Vraag aan de barman: "Heeft u een biertje?"
> Barman: "Ja! Die heb ik."
> Daarmee is de vraag beantwoord, en om een biertje te bemachtigen, zal
> de vragensteller verdere actie moeten ondernemen.
>
> Je hebt mensen die een vraag letterlijk opvatten en je hebt mensen
> die de betekenis van een vraag vooral ontlenen aan de context en het
> daarbij niet erg nauw met de logica nemen.
>
> Ziedaar een bron van krommunicatie, of beter: verdommunicatie.

Vorige week zag ik aan de bar het volgende gebeuren: iemand had zijn
flesje bier leeg, en vraagt aan de barman om "nog zo één".
De barman wou grappig zijn, en gaf hem nog een leeg flesje bier.

Taal is ingewikkeld. Een mens heeft echter een ingebouwde interpreter,
die kan hij gebruiken of niet.
Je vraagt ook "wil je me de zout even aangeven?", en dan verwacht je ook
geen antwoord op de ja/nee vraag. Wil je die vraag correct stellen, dan
moet je een bevel geven: "Geef me de zout!". Dat is weer niet erg
vriendelijk.