Re: Samba + Exim4+ Ldap op Debian Lenny stable

Hoi Roland,

Ik krijg nu een aardig idee over hoe het er uit komt te zien. Wat ik dus moet doen (als ik het goed begrijp) is dus ldap_local_user en virtual_maildir aanmaken/configureren en dan opnieuw opstarten?
Locaties:

ldap_local_user valt dan onder /etc/ldap/ ?

Nee, ldap_local_user is een Exim router, die dus in de Exim configuratie moet komen.

virtual_maildir onder /etc/exim4/conf.d/transport of router/ ?

transport

transport = LOCAL_DELIVERY vind ik terug in 900_exim4-config_local_user onder /etc/exim4/conf.d/router/

Ik ben zelf niet gewend om te werken met de split-config van Exim, maar volgens mij kun je gewoon een nieuwe file toevoegen in /etc/exim4/conf.d/router, die noem je dan bijvoorbeeld 890_exim4-config_ldap_local_user, met als inhoud de router uit mijn vorige mail.

Wat betreft de transport, als je in de router 'transport = LOCAL_DELIVERY' gebruikt, dan hoef je verder geen transport toe te voegen. De mail komt dan in $HOME/Maildir, of in /var/mail/$local_part afhankelijk van welke bestemming je gekozen hebt via Debconf.

Na het aanpassen van de configuratie moet je /usr/sbin/update-exim4.conf draaien om de configuratiefile opnieuw te genereren en dan Exim herstarten.

Groeten,
Martijn.

Op 23 november 2009 10:49 schreef Martijn Grendelman <martijn@grendelman.net <mailto:martijn@grendelman.net>> het volgende:

    Hoi Roland,

        Excuses voor de mailfout.

        Uiteraard heb ik IMAP geconfigureerd met LDAP en dit werkt ook.
        Ik zit enkel met het koppelen van exim aan ldap. Als ik het zo
        goed begrijp heb ik dan ook geen apart .schema file nodig in
        slapd.conf om het juist geconfigureerd/opgeslagen te krijgen?

    Inderdaad, waar het om gaat is, dat de LDAP attributen die je wilt
    gebruiken om je mailgebruikers te identificeren aanwezig zijn. Als
    je 'uid' gebruikt, dan is dat standaard al het geval.

        Ik heb meteen geprobeerd ldap_local_user en virtual_maildir te
        configureren maar blijkt dat ik deze helemaal niet heb! terwijl
        ik wel een tree heb met gebruikers en ou's op OpenLDAP 2.4.11
        die ik kan benaderen/aanpassen
        d.m.v. webmin of phpldapadmin.

        Zie ik iets over het hoofd ?

    Nou, die Exim router kun je zelf toevoegen, die is inderdad niet
    aanwezig in de standaard-configuratie. Voor de transport geldt, dat
    je in een standaard-omgeving, waarbij je de mail in $HOME/Maildir
    wilt afleveren, de 'maildir_home' transport kunt gebruiken. Na
    configuratie van Exim via Debconf (na installatie, of na
    'dpkg-reconfigure exim4-config') staat dat in de macro
    LOCAL_DELIVERY, dus dan krijg je:

     transport               = LOCAL_DELIVERY

    Maar nu gaat het vooral over de essentie van het configureren van
    Exim, en da's weer een heel ander onderwerp...

    Groeten,
    Martijn.

Op 23 november 2009 10:02 schreef Martijn Grendelman
        <martijn@grendelman.net <mailto:martijn@grendelman.net>
        <mailto:martijn@grendelman.net <mailto:martijn@grendelman.net>>>
        het volgende:

           Hoi Roland,

           Reply graag naar de lijst en niet naar mij persoonlijk.

               Nou weet ik niet precies welke velden er allemaal zijn
        maar in
               ieder geval het uid veld voor het identificeren en dan ook de
               velden die nodig zijn voor het registreren van het mailadres
               onder de juiste gebruikersnaam.

           Dat zou 'mail' zijn, ook gedefinieerd in core.schema.

               Momenteel gebruik in webmin 1.490 voor het beheer van ldap en
               samba (wat prima werkt!), de gebruikers en samba maar ik
        heb ook
               phpldapadmin geïnstalleerd/geconfigureerd alleen snap ik die
               niet helemaal.

               Het maakt in principe niet uit of exim4 nou wel of niet via
               webmin beheerd kan worden zolang dat als er een gebruiker
               aangemaakt wordt er ook automatisch een account voor exim
               aangemaakt wordt is het prima.
               De bedoeling van het exim account is dat deze alleen nog maar
               gekoppeld hoeft te worden aan thunderbird op de client van de
               betreffende gebruiker.

           Je hoeft alleen tegen Exim te vertellen welke LDAP velden het
        moet
           gebruiken om de mail af te leveren. Mijn ldap_local_user
        router ziet
           er als volgt uit:

           LDAPAUTH=user="cn=admin,dc=dev-zero,dc=nl" pass=BiNdPaSsWoRd

           ldap_local_user:
                  driver                  = accept
                  domains                 = +local_domains
                  condition               = ${lookup ldap{LDAPAUTH
           ldap:///uid=${local_part},dc=dev-zero,dc=nl?uid}{yes}{no}}
                  retry_use_local_part
                  transport               = virtual_maildir
                  log_as_local            = false

           In de virtual_maildir transport lever ik de mail af in een
        bepaalde
           directory, maar dat kan elke transport zijn die je maar wilt.

           Aan de LDAP kant hoef je hiervoor echt NIETS te doen; elke
        gebruiker
           met een uid kan zo mail ontvangen.

           Aangezien je het echter ook over Thunderbird hebt, neem ik
        aan dat
           je ook een IMAP server met LDAP wilt gaan inrichten. Heb je
        dat al
           wel voor elkaar?

           Groeten,
           Martijn.

               Op 23 november 2009 09:28 schreef Martijn Grendelman
[...]

                      Ik ben nu een klein maandje bezig met het opzetten
        van een
                      debian lenny server waar LDAP + Samba + Exim4 op moet
               komen te
                      staan.
                      De bedoeling is dat samba en exim4 gekoppeld zijn
        aan de LDAP
                      server zodat als er een gebruiker aangemaakt wordt dat
               dit maar
                      1 keer hoeft te gebeuren i.p.v. 3 en
                      dat alle gebruikers gegevens op 1 centraal punt
        opgeslagen en
                      opgehaald worden.

                      Tot nu toe is het mij gelukt om samba te koppelen aan
               Ldap maar
                      met exim4 heb ik minder success omdat er ook
        gewoon weinig
                      (bruikbaars) over te vinden is.

                      Onderdelen waar vooral weinig over te vinden is:

                      - Het .schema bestand dat gekoppeld moet worden in
        slap.conf

                  Het hangt er vanaf welke LDAP velden je wilt gebruiken
        in Exim.
                  Persoonlijk gebruik ik alleen het 'uid' veld om
        gebruikers te
                  identificeren en mail af te leveren, dus er is
        helemaal geen
               extra
                  schema noodzakelijk.

                      - Het bijwerken van de bestaande gebruikers zodat
        daar een
                      mailadres voor aangemaakt kan worden.
                      - Het bijwerken van de template die gebruikt wordt
        voor
               als er
                      een nieuwe gebruiker aangemaakt wordt.

                  Dat hangt ervan af welke tool(s) je gebruikt om users
        aan te
               maken,
                  dat heeft verder ook niet veel met Exim te maken.
        Persoonlijk
               vind
                  ik phpLDAPadmin altijd wel een handig hulpmiddel.

                      Kan iemand mij helpen hierin?

                  Met vriendelijke groet,
                  Martijn Grendelman