Re: Samen freezen met Ubuntu

oneman schreef:

> Debian is geen commerciële distributie, dus moeten we ook niet denken in
> termen van marktaandeel.

Daar heb je wel een punt. Marktaandeel is natuurlijk geen doel op zich,
kwaliteit en principes gaan voor.
Toch is denk ik "de install-base" (om maar een vriendelijker term te
bedenken) ook wel iets wat van belang is voor op zijn minst sommige
ontwikkelaars.

> Marktdenken in welke vorm dan ook is iets dat
> nu juist met het idee van free software voorkomen kan worden. Trouwens,
> Ubuntu is geheel afhankelijk van het voortbestaan en dus brede draagvlak
> onder ontwikkelaars van Debian.

Hmm, ik weet niet of dat ondertussen nog zo is.

> Ubuntu heeft er helemaal geen voordeel
> bij om Debian markt af te pakken.

Ubuntu zal Debian het beste gunnen, maar zich toch vooral op zichzelf
richten.

> Het lijkt me ook eerder dat Ubuntu
> nieuwe markten in de vorm van (relatief) digibete gebruikers en het MKB
> aanboort waar Debian zich niet op richt en, denk ik ook niet op kan
> richten gezien hun nadruk op free software en een meer 'under the hood'
> nadruk bij het OS gebruik.

Ook MKB en (relatief) digibete gebruikers kunnen prima free software
gebruiken, mits er goede support is.

> Wie kiest voor Ubuntu, doet dat niet alleen vanwege de kwaliteit van de
> support, maar zeker ook vanwege de gebruiksvriendelijkheid en
> laagdrempeligheid voor n00bies.

Je hebt het dan over hobbyisten die hun eigen systeembeheer doen, neem
ik aan.

> Ik zie niet in hoe we er trouwens
> bezwaar tegen zouden moeten hebben dat een distributie veiliger wordt.
> Klagen we niet altijd over de trage security updates van commerciële
> operating systems? Hoe veiliger het net is, hoe beter voor iedereen. En
> dat kun je alleen denken wanneer je niet in marktaandeel denkt.

Klopt.

> Het is prachtig als je op grond van de achterliggende filosofie (free,
> commerciële support, server minded, desktop minded etc.) voor een
> distributie kan kiezen, i.p.v. op grond van software versies. Het is ook
> voor het uitvoeren van grote transities van de onderliggende libraries
> en dependencies een groot voordeel als dat over meerdere distibuties
> heen gebeurt. Dan hoeft er veel minder rekening gehouden te worden met
> oudere omgevingen bij het doorontwikkelen van software.

Daar heb je gelijk aan.

Als ik je zo hoor dan ben je het met me eens dat het een goede zaak is
als Debian en Ubuntu tegelijk freezen.
Of ken je nog argumenten tegen dit gezamelijke freezen?

Wat ik nog kan bedenken is iets als: stel dat er zwaarwegende redenen
zijn om de freeze toch nog wat uit te stellen, dan wordt dat lastiger
als je hierover afspraken hebt met anderen. Verder worden ook na een
freeze pakketten soms toch nog toegelaten, als er goede redenen zijn.

Met vriendelijke groet,
Paul van der Vlis.

--
http://www.vandervlis.nl/