Re: pregunta sobre el nucli Linux

El 2/10/21 a les 12:07, Àlex ha escrit:
[...]

L'atac ha estat amb Google Slides i sembla fàcil de reproduir.

Algú em va passar una presentació de Google Slides i, enlloc de passar-ho a pdf, vaig compartir l'enllaç de la presentació amb 25 alumnes. Fins aquí res anormal.

Els 25 alumnes van obrir la presentació al seu ordinador. Un alumne per fer la gracia va posar la URL en una pàgina que obria moltes URLs automàticament alhora, així que realment aquella presentació estava oberta o compartida per 100 persones o pestanyes de navegadors. Fins aquí tot funcionava bé.

Però en el moment que algú feia clic al botó d'iniciar presentació, Firefox en menys d'un segon reclamava tota la memòria del sistema (16Gb ram + 4 gb swap), i el sistema deixava de respondre.

Em crida molt l'atenció que Google Slides faci petar el navegador quan es comparteix una presentació amb 100 persones. No conec l'eina, però venint de Google que en general presumeix de milions d'usuaris, un límit tan baix realment crida l'atenció.

Entenc que aquí el problema ve del fet que abans que el nucli comenci a fer "neteja" quan s'exhaureix la memòria, és que precisament l'ha d'exhaurir, i això inclou la swap. El primer que fa és passar a disc la memòria amb menys ús, i mentre ho fa t'alentirà desesperadament l'ordinador.

Una possible mitigació que crec que et podria ser útil en el teu escenari seria desactivar la swap. Pots fer-ho en viu, amb "swapoff -a", sense necessitat de cap reinici, i la pots rehabilitar de nou amb "swapon -a", assumint que la tens configurada a /etc/fstab (si tens una configuració personalitzada de swap, passa com a paràmetre el(s) dispositiu(s) de bloc). No t'evita realment l'atac DOS, però sí que penso que et permetria recuperar més ràpidament el control, doncs Firefox acabaria o bé petant per si mateix al no poder aconseguir més memòria o el nucli el mataria per alliberar-ne.