Re: Format de data incorrecte de «ls -l»

Missatge de Jordi Pujol <jordipujolp@gmail.com> del dia dv., 25 de
des. 2020 a les 9:42:

> Bondia a tothom,
> és la primera vegada que escric a aquesta llista,
> treballo amb sistemes Linux Debian des de fa temps i he desenvolupat
> alguna cosa.
> En aquest cas puc aportar una solució sencilla.
> Es tracta de modificar el "/usr/share/i18n/locales/ca_ES"
>
>     # patch ca_ES locale
>     sed -i.bak -e '/^ab_alt_mon/,/^[^ ]/ {/"de /s//"/g
>         /"d<U2019>/s//"/g }' \
>         -e '/^abmon/,/^[^ ]/ {/"de /s//"/g
>         /"d<U2019>/s//"/g }' \
>         -e '/febr./s//feb./' \
>         -e '/ag./s//ago./' \
> [...]

Gràcies, Jordi

Això seria equivalent (si es volgués fes que al canvi arribés a
tothom) que canviar els valors associats a %b (mesos abreujats).
No m'agrada perquè trenca l'alineament amb el CLDR i perquè canvia les
abreviatures dels mesos que s'usen arreu.
Té el punt positiu (el gran pro) que facilita la presentació en
columnes en els programes de terminal, cert.

Aprofito i amplio la solució per a "date" que he comentat en el correu anterior.

En el mateix fitxer "/usr/share/i18n/locales/ca_ES" que es comenta més
amunt, caldria canviar la línia:

d_t_fmt    "%A, %-d %B de %Y, %T %Z"

I posar-hi:
d_t_fmt    "%A, %-d %B de %Y, %T"
date_fmt   "%A, %-d %B de %Y, %T %Z

Això és, es treu la zona horària de la variable d_t_fmt, i es defineix
una nova variable date_fmt que és la que usa "date".

Es guarden els canvis i, en el meu cas, sortir del shell no ha estat
suficinet, m'ha calgut tornar a generar el locale:
locale-gen

I ara date ja mostra la data correctament.

Faig una última reflexió sobre aquest fil.

La meva intenció en obrir el fil era fer-vos arribar la solució al
problema de «ls -l» que no té res a veure amb el canvi dels mesos del
català. És un problema que em estar tocant molt els nassos i a l'estiu
hi vaig dedicar una estona fins que vaig comprendre per què fallava
«ls -l». I vaig tenir el problema diagnosticat i reportat vaig poder
dormir tranquil. Havia ajudat amb un gra de serro a millorar Debian.
Fins que vaig veure que la causa del problema amb "date" era
completament diferent, ;)

El tema del canvi dels mesos és completament diferent. S'han trencat
coses? Sí. Però permeteu-me que deixí el tema de les abreviatures dels
mesos aquí. Portem un munt de missatges i hi ha arguments a favor i en
contra de les abreviatures actuals. Dubto que ens posem d'acord.
Prefereixo gaudir de les vacances de Nadal amb la família, :)

Dit tot això, retorno al meu "mode ràdio" habitual en la llista.
Gràcies a tothom pels comentaris i aportacions.

Bones Festes!
Joan Montané