Re: Xarxa Wifi / Gifinet

Missatge de Josep Lladonosa <jlladono@gmail.com> del dia dc., 11 de
set. 2019 a les 12:05:

> Interpreto que et refereixes a l'entrada/sortida a la xarxa internet ja que guifi.net en si ja és una xarxa.

Vinga, ja que s'anima la cosa, ho explico amb coneixement de causa,
estic a guifi des del 2004 i m'hi vaig posar de forma activa el 2009
fins fa un parell d'anys que m'he apartat un xic degut a la coherència
a la que em referia a l'altre mail, esperàvem poguer-nos treure un
mínim sou, però no ha pogut ser així, en contrapartida hem aconseguit
una forma de no haver de mantenir la infraestructura wifi que tenim
amb els diners de la nostra pròpia butxaca (problemàtica principal
quan passes de voluntariat a un model professional que és el què
demanen molts usuaris de guifi.net).

> Guifi.net utilitza enllaços a Internet amb proveïdors de la mateixa manera que ho fan d'altres ISP.
> El que fa és estar connectat al Catnix[1] que és un "punt neutre" on connecten tots els operadors així que és un operador més (fa revenda de la connexió a d'altres operadors com per exemple l'associació amb què hi connecto). Si un operador et dona servei internet, aleshores fas "peering" amb ell.
> Noms que vist en converses a guifi són Jazztel, Equinix.

Més o menys és com expliques, però crec que quedaria més clar
explicar-ho d'aquesta forma:

Si ens centrem amb la definició bàsica del què és internet, no és res
més que un conjunt de xarxes interconnectades, aquests llocs de
connexió són els punts neutres (IX internet exchange points). La
definició inicial d'internet, aquestes xarxes eren les de les
empreses, les universitats, etc. i cada dispositiu de la xarxa tenia
una IPv4 pública. Amb l'auge d'internet vora els 1990-1995, el nombre
de dispositius de la xarxa va créixer considerablement i va haver-hi
la necessitat d'afegir el NAT, que permet a varis ordinadors d'una
subxarxa sortir amb una mateixa IP (amb IPv6 s'intenta tornar al model
d'abans, on cada dispositiu de la xarxa té la seva IP global -en
comptes de pública, canvia la nomenclatura-).

La fundació de guifi.net és un operador (ISP) registrat al RIPE, al
RIPE és a on et donen els rangs de IPv4 i de IPv6, a la web de
hurricane electric en pots veure les assignacions
(https://bgp.he.net/AS49835). Una cosa són les IPs públiques i globals
i l'altra les IPs que utilitzem internament dintre de la xarxa
guifi.net, que es tracta del 10.0.0.0/8, qui fa de "ripe" intern
dintre de guifi, és la web.

Guifi va néixer inicialment com el què s'anomena com a metropolitan
area network (MAN) amb enrutament pseudodinàmic ospf i bgp, aquesta
MAN té la 10.0.0.0/8 i és objectiu de tots els usuaris de la xarxa
estrendre-la per connectar amb les altres illes de la xarxa. Si vols
entendre més com està muntat guifi, com és, com es confgura, etc, et
recomano mirar la wiki http://ca.wiki.guifi.net/wiki/Portada per a
introduïr-te et recomano llegir les seccions "Com unir-se a Guifi.net"
i "Supernodes i illes".

El què són tots els nodes de la xarxa si que ténen una ip "interna"
10.x.x.x, després els operadors que som padrins de la fundació (com a
referència de les nostres aportacions, hi ha uns fulls de càlcul
basats en el CAPEX i el OPEX que fem els operadors dels diferents
elements de la xarxa (trams de fibra òptica, ús de rack, consum
d'ample de banda, ips, etc., és tot transparent). Els operadors,
aleshores assignem les ips als usuaris, cada operador pot treballar
amb els rangs de xarxa de la fundació o si algun necessitava més IPs,
s'ha fet operador al RIPE.

Per entendre el tema del peering amb altres operadors, primer de tot
ha que de quedar clar que per poguer "jugar", la fundació ha hagut de
contractar internet a operadors internacionals (que en diem carriers),
aquests carriers, al igual que qualsevol operador dels que estem
acostumats a casa (TIER3), estan oferint el servei a datacenters, com
el carrer acer 30 de barcelona, que és un edifici d'oficines normal i
corrent amb molts aires acondicionats i sales plenes d'armaris plens
d'ordinadors en format "pizza". El CATNIX no és res més que un switch
ple de cables grocs de fibra òptica (cal dir, mola molt xD), cadascuna
de les empreses que està al catnix té un cable de fibra òptica fins a
aquest switch. El peering no és res més que uns acords (i una simple
configuració en un router) entre aquestes empreses que estan
connectades aquí.
La cosa és que per a poguer fer un peering, cal passar uns cables i
pagar unes taxes a l'empresa de turno, a més que hi ha operadors que
pel simple fet de demanar transmetre aquesta connexió, demanen diners.

Has de pensar amb internet com un fluxe d'aigua invisible, l'aigua,
pel sol fet de moure-la entre les infraestructures té un cost, i com
més aigua gastes, més has de pagar.

Per exemple, guifi crec que ara té 4 sortides a internet, cadascuna,
el "m³ de dades" té un cost, i ens interessa tenir el màxim de
peerings possibles amb altres operadors per a poguer fer passar la
nostra aigua per els llocs que costa menys calers, cosa que
repercuteix directament en l'abaratiment dels costos de les quotes
d'internet als usuaris.

La filosofia base de guifi és la del concepte comunal, de que cadascú
arregla el seu tros de camí perquè altres hi puguin passar sense la
necessitat de taxes. Però el món és com és i les coses són com son...

> Abans de connectar a internet, guifi requereix configurar accés a la xarxa 10.x.x.x (en IPv4). Si el que vols fer és compartir amb gent que també està connectada
> a guifi.net aleshores no cal passar per internet. Cal, però, que des d'on ets tu hi hagi connexió amb l'altra 10.x.x.x (ho comento perquè pot haver-hi "illes" aïllades dins guifi utilitzant adreces 10.x.x.x compaginades la resta per si mai aquesta illa connecta amb la xarxa guifi global.
>
> No he parlat d'IPv6 però la xarxa el suporta, ara que amb IPv6 desapareix la distinció d'internet / intranet...

S'ha intentat implementar IPv6 a la xarxa, però sense èxit, ja que hi
va haver falta d'enteniment de quins rangs de xarxa utilitzar i ens
vam perdre entre els /48 i els /52...

La meva humil i personal opinió és que guifi.net és un projecte molt
potent, de canvi, que se n'està anant cap avall i l'hi fa falta un
replantejament de dalt a baix i de baix a dalt i seria una llàstima
deixar-lo perdre :(