Re: Xarxa Wifi / Gifinet

On Wed, 11 Sep 2019 at 12:04, Josep Lladonosa <jlladono@gmail.com> wrote:

On Wed, 11 Sep 2019 at 11:41, Joan <arbocenc@calbasi.net> wrote:
Jo algun cop que he mirat lo de Güifinet ho trobat enrevessat... És
clar que parlo de muntar jo un punt per compartir, no simplement de
donar servei local...

D'altra banda, per curiositat, d'on treu Güifinet l'ample de banda
d'entrada/sortida a la xarxa?

Interpreto que et refereixes a l'entrada/sortida a la xarxa internet ja que guifi.net en si ja és una xarxa.

Guifi.net utilitza enllaços a Internet amb proveïdors de la mateixa manera que ho fan d'altres ISP.
El que fa és estar connectat al Catnix[1] que és un "punt neutre" on connecten tots els operadors així que és un operador més (fa revenda de la connexió a d'altres operadors com per exemple l'associació amb què hi connecto). Si un operador et dona servei internet, aleshores fas "peering" amb ell.
Noms que vist en converses a guifi són Jazztel, Equinix.

Disculpeu que faltava la referència al Catnix:

https://es.wikipedia.org/wiki/CATNIX

Abans de connectar a internet, guifi requereix configurar accés a la xarxa 10.x.x.x (en IPv4). Si el que vols fer és compartir amb gent que també està connectada
a guifi.net aleshores no cal passar per internet. Cal, però, que des d'on ets tu hi hagi connexió amb l'altra 10.x.x.x (ho comento perquè pot haver-hi "illes" aïllades dins guifi utilitzant adreces 10.x.x.x compaginades la resta per si mai aquesta illa connecta amb la xarxa guifi global.

No he parlat d'IPv6 però la xarxa el suporta, ara que amb IPv6 desapareix la distinció d'internet / intranet...

Salutacions,
Josep

Pd: hi ha algun mapa dels operadors local de Güifinet?

--
Joan Cervan i Andreu
http://personal.calbasi.net

"El meu paper no és transformar el món ni l'home sinó, potser, el de
ser útil, des del meu lloc, als pocs valors sense els quals un món no
val la pena viure'l" A. Camus

i pels que teniu fe:
"Déu no és la Veritat, la Veritat és Déu"
Gandhi

El Tue, 10 Sep 2019 13:47:47 +0200
Pedro <pedro@cas.cat> va escriure:

--
[...]